STATUT
Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących
im.
M. Kopernika w Oleśnie
Spis
treści
Dział I . Postanowienia ogólne
Rozdział 1. Przepisy definiujące
Rozdział 2. Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
Rozdział 3. Cele i zadania Szkoły
Rozdział 4. Wewnątrzszkolny system oceniania
Dział II. Zarządzanie Szkołą
Rozdział 1. Zadania podstawowe
Rozdział 2. Dyrektor Szkoły
Rozdział 3. Inne stanowiska kierownicze
Rozdział 4. Rada Pedagogiczna
Rozdział 5. Rada Szkoły
Rozdział 6. Rada Rodziców
Rozdział 7. Samorząd Uczniowski
Dział
III. Organizacja Szkoły
Rozdział 1. Planowanie działalności Szkoły
Rozdział 2. Podstawowe formy działalności edukacyjnej
Rozdział 3. Szczególne formy działalności edukacyjnej
Rozdział 4. Działalność innowacyjna i eksperymentalna
Rozdział 5. Biblioteka szkolna
Rozdział 6. Stołówka szkolna
Rozdział 7. Internat
Dział
IV. Nauczyciela i inni pracownicy szkoły
Rozdział 1. Zagadnienia podstawowe
Rozdział 2. Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne
Rozdział 3. Zakres zadań wychowawcy
Rozdział 4. Zakres zadań pedagoga szkolnego
Rozdział 5. Zakres zadań pielęgniarki szkolnej
Rozdział 6. Zakres zadań innych pracowników Szkoły
Dział V. Uczniowie
Rozdział 1. Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły
Rozdział 2. Prawa i obowiązki ucznia
Rozdział 3. Nagrody i kary
Dział
VI. Postanowienia końcowe
Uchwała
Nr 12/02 z dnia 06.12.2002
Rady
Szkoły Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w
Oleśnie
z dnia 6 grudnia 2002 r.
Statut
Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie
Na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1, w związku z art. 42 ust.
1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
Oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) Rada Szkoły
uchwala, co następuje:
Dział
I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Przepisy
definiujące
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia
o:
1) Szkole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Ekonomicznych
i Ogólnokształcących w Oleśnie,
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.),
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
4) Dyrektorze, Wicedyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach
Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców -
należy przez to rozumieć organy działające w Szkole,
5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów
Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego
szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów
w Szkole.
7) organie prowadzącym Szkołę - należy przez to rozumieć Starostwo
Powiatowe w Oleśnie,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą lub
Kuratorze - należy przez to rozumieć, działającego w imieniu
Wojewody Opolskiego, Kuratora Oświaty w Opolu,
9) poradni psychologiczno-pedagogicznej - należy przez to
rozumieć także inną poradnię specjalistyczną lub inną instytucję
świadczącą poradnictwo i specjalistyczną pomoc.
Rozdział
II
Nazwa
Szkoły i inne informacje o Szkole
§ 2
1. Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie
jest szkołą publiczną
2. Siedziba Szkoły znajduje się w Oleśnie, ul. Powstańców
Śląskich 4
§
3
Ustalona
nazwa (Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie)
używana jest przez Szkołę zasadniczo w pełnym brzmieniu. Do
czasu zatwierdzenia Szkoła nosi imię Mikołaja Kopernika
§
4
Szkoła
ma własny sztandar.
§
5
1.
Czas trwania cyklu kształcenia, zawody i podbudowa w poszczególnych
szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych i
Ogólnokształcących w Oleśnie
1) II Liceum Ogólnokształcące
a) 3-letnie
b) z rozszerzoną informatyką z problematyką europejską na
podbudowie gimnazjum
2)
III Liceum Profilowane
a) 3-letnie
b) profile: - ekonomiczno-administracyjny
- usługowo-gospodarczy
- zarządzanie informacją
na podbudowie gimnazjum
3)
Technikum nr 2
a) 4-letnie
b) zawody: - technik ekonomista
- technik hotelarstwa
na podbudowie gimnazjum
4)
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna nr 2
a) 2-letnia
b) zawody: - piekarz
- cukiernik
- krawiec
- kucharz małej gastronomii
na podbudowie gimnazjum
5)
Szkoła Policealna
a) 2-letnia
b) zawody:
- technik informatyk
- technik ekonomista
- technik obsługi turystycznej
na podbudowie szkoły średniej
6)
Gimnazjum dla Dorosłych
a) 3-letnie
b) przysposabiające do zawodu lub przysposabiające do zawodu
na podbudowie szkoły podstawowej
7)
Liceum Ekonomiczne
a) 5-letnie
b) zawód: technik ekonomista na podbudowie szkoły podstawowej
8) Liceum Agrobiznesu
a) 5-letnie
b) zawód: technik Agrobiznesu na podbudowie szkoły podstawowej
9) Policealne Studium Zawodowe
a) 2-letnie
b) na podbudowie Liceum Ogólnokształcącego
10) Liceum Ogólnokształcące
a) 4-letnie
b) na podbudowie szkoły podstawowej
11)
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
a) 3-letnie
b) zawód: kucharz(cukiernik) na podbudowie szkoły podstawowej
specjalnej
§ 6
Organem
prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe w Oleśnie
§ 7
Nadzór
pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania
w Opolu
§
8
Szkoła
współpracuje z placówkami oświatowymi za granica:
- Gimnazjum w Steinfeld (Niemcy)
- Gimnazjum w Brzeźanach (Ukraina)
§
9
Na
zasadach określonych w art. 56 ust. 1. Ustawy o systemie oświaty
w szkole mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych
stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest
działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły
§
10
1.
Szkoła jest jednostką budżetową
2. W szkole mogą być tworzone środki specjalne
3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują
odrębne przepisy
§ 11
1.
Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami
2. Świadectwa i inne druki szkolne pieczętowane są pieczęcią
szkoły
3. Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących to nazwa
na pieczęci urzędowej wspólna dla wszystkich szkół wchodzących
w jego skład
4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach
określonych w odrębnych przepisach
§
12
Zasady
wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych,
sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz
zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§
13
Praktyczną
naukę zawodu szkoła organizuje na zasadach określonych w odrębnych
przepisach
§
14
Szkoła
zapewnia możliwość korzystania z:
1. Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem
2. Biblioteki
3. Gabinetu pielęgniarki szkolnej
4. Internatu
5. Stołówki
6. Klubu młodzieżowego
7. Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych
8. Pracowni komputerowej
9. Bezpłatnych połączeń internetowych z komputerów zainstalowanych
w szkole
§ 15
W
ramach Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Szkoła
może tworzyć nowe typy szkół w zależności od zapotrzebowania
środowiska lokalnego i za zgodą organu prowadzącego.
Rozdział III
Cele
i zadania szkoły
§
16
Zespół
Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących jest szkołą publiczną,
która:
1. Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów
nauczania
2. Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności
3. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone
w odrębnych przepisach
4. Realizuje:
a)
programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia
ogólnego, a w przypadku szkół zawodowych również podstawy
programowe kształcenia w danym zawodzie lub profilu kształcenia
zawodowego
b)
ramowy plan nauczania
5.
Realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
6. W szkole obowiązuje wewnątrzszkolny system oceniania zatwierdzony
przez Radę Szkoły i Radę Pedagogiczną
§ 17
Szkoła
realizuje cele i zadania określone w ustawie z 7.09.1991 r.
o systemie oświaty, a w szczególności:
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do
uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego
kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
3. wyposaża w wiedzę niezbędną do podnoszenia kwalifikacji
w drodze samokształcenia, szkolenia kursowego lub studiów
wyższych po otrzymaniu świadectwa dojrzałości lub uzyskaniu
dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
4. wyposaża w zasób podstawowych wiadomości teoretycznych
i praktycznych w zakresie określonego zawodu.
5. prowadzi edukację ekologiczną
6. w pracy dydaktyczno-wychowawczej zapewnia podtrzymywanie
kultury i tradycji regionalnej
7. przygotowuje do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym
8. wychowuje w duchu demokracji i poszanowania praw człowieka
9. dba o zwiększenie udziału młodzieży nie tylko w życiu szkoły,
ale i środowiska
10. rozwija indywidualne uzdolnienia i zainteresowania oraz
umiejętności samokształcenia
§
18
Rodzice
i nauczyciele na zasadach określonych w Statucie, współdziałają
ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży
§
19
1.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb
oraz posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny
b) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi,
potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 20
1.
Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
a) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele
prowadzący te zajęcia
b) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury
2.
Opiekę nad uczniami poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek
organizowanych przez Szkołę. Sprawują wyznaczeni nauczyciele
oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności
rodzice
3. Opiekę nad uczniami podczas praktycznej nauki zawodu realizowanej
poza Szkołą regulują odrębne przepisy
§
21
1.
Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając
tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe
2. Projekt planu przygotowuje Wicedyrektor ds. kształcenia
ogólnego, opieki i wychowania
3. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich
określa załącznik nr .........
do Statutu
§
22
Obowiązki
opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają
odrębne przepisy
§
23
1.
Indywidualne formy opieki nad uczniem polegają w szczególności
na:
a) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej
lub stałej pomocy finansowej
b) występowaniu w razie potrzeby do organu prowadzącego Szkołę
o udzielanie pomocy finansowej w zakresie przekraczającym
możliwości Szkoły
c) zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego
d) udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z usług
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności w razie
stwierdzenia zaistnienia podstaw do ewentualnego obniżenia
wymagań edukacyjnych
2.
Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. a. przyznaje
się na zasadach określonych w odrębnych przepisach
§ 24
1.
Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej
jednego z nauczycieli prowadzących zajęcia
edukacyjne w tym oddziale.
2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia
ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca
prowadzi powierzony oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego
3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje
Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
a) z urzędu
b) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy
c) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego
oddziału
5. W treści wniosku powinny być przedstawione dowody naruszania
zadań opiekuńczo-wychowawczych, które Dyrektor szkoły musi
potwierdzić
6. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące.
O sposobie ich załatwiania Dyrektor informuje wnioskodawcę
w terminie 14 dni
7. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia statutu
Rozdział 4
Wewnątrzszkolny
system oceniania
§
25
1.
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega
na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu
przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu
oceny.
2. Szczegółowe cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują
odrębne przepisy.
3. Przepisy niniejszego rozdziału nie maja zastosowania do
oceniania z religii (etyki).
§ 26
1.
Na początku każdego roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani
są:
1) przez nauczyciela - o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez niego programu nauczania oraz sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o zasadach
otrzymywania do wglądu sprawdzonych i ocenionych pisemnych
prac kontrolnych,
2) przez wychowawcę - o zasadach oceniania zachowania oraz
obowiązującej w Szkole skali ocen, o której mowa w §26 ust.
1-2.
2. Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się
lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
3. Przepisy ust. 1 pkt 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio
do osób ustalających oceny klasyfikacyjne z zajęć praktycznych
i praktyk zawodowych w ramach praktycznej nauki zawodu realizowanej
przez Szkołę.
§
27
Klasyfikowanie
śródroczne uczniów przeprowadza się na koniec pierwszego semestru.
Pierwszy semestr trwa od początku roku szkolnego do ostatniego
piątku poprzedzającego ferie zimowe.
§
28
1.
W Szkole obowiązuje skala ocen bieżących i klasyfikacyjnych
śródrocznych:
1) stopień celujący - 6
2) stopień bardzo dobry - 5
3) stopień dobry - 4
4) stopień dostateczny - 3
5) stopień dopuszczający - 2
6) stopień niedostateczny -1
2. W Szkole obowiązuje następująca skala śródrocznych ocen
zachowania ucznia: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.
3. Obowiązująca w Szkole skala ocen podlega opublikowaniu
w Statucie Szkoły i udostępniona jest w bibliotece szkolnej.
§
29
1.
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2. Rodzice są zobowiązani do uczestniczenia w wywiadówkach
(zebraniach rodziców). Szkoła umożliwia rodzicom bieżącą analizę
postępów edukacyjnych i zachowania poprzez organizowanie dyżurów
nauczycielskich w pierwszą środę każdego miesiąca (od 15.00
do 16.00) w czasie trwania zajęć szkolnych.
3. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani poinformować
ucznia o przewidywanych dla niego stopniach śródrocznych (końcoworocznych).
Klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej odbywa się dwa
dni przed końcem każdego semestru.
4. Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej wychowawcy klas zawiadamiają rodziców ucznia
o przewidywanym dla niego śródrocznym (końcoworocznym) stopniu
niedostatecznym. Wychowawca klasy na specjalnie przygotowanym
formularzu sporządza notatkę o ocenie niedostatecznej i przekazuje
rodzicom ucznia na spotkaniu z rodzicami (wywiadówka). Rodzice
podpisem potwierdzają przyjęcie do wiadomości tej informacji.
Formularze z podpisami pozostają w dokumentacji szkoły.
5. W przypadku nieobecności rodziców na spotkaniu z wychowawcą,
w sprawie niedostatecznych ocen śródrocznych uczniowie zostają
powiadomieni listem poleconym, za osobistym potwierdzeniem
odbioru przesyłki. Fakt ten zostaje odnotowany w sekretariacie
szkoły.
6. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do ocen ustalanych
przez osoby, o których mowa w § 26 ust. 3.
7. W razie potrzeby wychowawca z inicjatywy własnej albo na
żądanie ucznia lub jego rodziców informuje o warunkach dopuszczalności
przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego.
§ 32
1. W przypadku braku podstaw do końcoworocznego klasyfikowania
ucznia z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
z powodu nieobecności na tych zajęciach przekraczającej połowę
czasu przeznaczonego na nie w szkolnym planie nauczania, uczeń
może przystąpić do egzaminu lub egzaminów klasyfikacyjnych.
2. Uprawnienie do egzaminu klasyfikacyjnego realizowane jest:
1) na skierowany do Dyrektora wniosek ucznia lub jego rodziców,
albo uzgodniony z uczniem i jego rodzicami wniosek nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, bądź wychowawcy - jeżeli
nieobecność była usprawiedliwiona
2) na prośbę ucznia lub jego rodziców i za zgodą Rady Pedagogicznej
- jeżeli nieobecność była nieusprawiedliwiona.
3. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący
dane zajęcia edukacyjne, a jeżeli jest to niemożliwe z powodu
jego nieobecności, inny nauczyciel Szkoły posiadający kwalifikacje
takie same lub uznane za zbliżone, wyznaczony przez Dyrektora
(nauczyciel egzaminujący) w obecności innego nauczyciela tego
samego lub pokrewnego przedmiotu.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest w formie ustnej
lub pisemnej, albo w obu tych formach łącznie, o czym rozstrzyga
nauczyciel egzaminujący, zawiadamiając o tym Dyrektora.
5. Termin egzaminu klasyfikującego wyznacza Dyrektor w uzgodnieniu
z uczniem i jego rodzicami, nie później jednak niż przed rozpoczęciem
nowego semestru lub roku szkolnego, informując przy tej okazji
ucznia o terminie i formie egzaminu.
§
33
Przepisy
§ 32 stosuje się odpowiednio do egzaminu klasyfikacyjnego
ucznia realizującego indywidualny tok lub program nauki, albo
spełniający obowiązek nauki poza Szkołą, z tym że termin egzaminu
może być wyznaczany w ciągu całego roku szkolnego, nie później
jednak niż przed rozpoczęciem nowego semestru lub roku szkolnego.
§
34
1.
Na zasadach określonych w odrębnych przepisach uczeń może
zdawać egzamin poprawkowy z zajęcia edukacyjnego, z którego
uzyskał niedostateczną końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną,
a w wyjątkowych przypadkach - z dwóch zajęć edukacyjnych.
Przepis § 29 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
2. W szkole ponadgimnazjalnej oraz dotychczasowej ponadpodstawowej
uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo
najwyższej (semestrze programowo najwyższym).
3. Ustalona przez wychowawcę ocena zachowania jest oceną ostateczną.
Dział II
ZARZĄDZANIE
SZKOŁĄ
Rozdział
1
Zagadnienia
podstawowe
§
35
1.
Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu
sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności
zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad
działalnością Szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych
określają odrębne przepisy
2. Organy, o których mowa w ust. 1 mogą ingerować w działalność
Szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie
§
36
1.
Szkołą kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu
powierzono stanowisko dyrektora przy pomocy wicedyrektorów
oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze
2. Dyrektor szkoły oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska
kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli
zatrudnionych w szkole i instruktorów praktycznej nauki zawodu
§
37
Kolegialnym
organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań
dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.
§
38
W
szkole działają organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Szkoły
i Rada Rodziców
§
39
1.
Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych
kierunkach planowanej i prowadzonej działalności
2. Celem stworzenia warunków do współdziałania, o którym mowa
w ust. 1, Dyrektor nie rzadziej niż 2 razy w roku, organizuje
spotkania z przewodniczącymi Rady Szkoły, Rady Rodziców, Samorządu
Uczniowskiego.
Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony
przez Radę nauczyciel.
§ 40
1.
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Szkoły, Rady Rodziców,
organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała
jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na
wyeliminowanie stwierdzonych uchybień
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje
organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad Szkołą, a w sprawach
wymienionych w art. 34a , ust 1 ustawy także organ prowadzący
Szkołę
3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust 1,
uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
§ 41
Sposób
postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej
określa art. 41 ust. 3 ustawy
§ 42
1.
Prowadzenie mediacji w sprawach spornych miedzy działającymi
w Szkole organami należy do Rady Szkoły
2. Ostateczne rozstrzygnięcie w tego rodzaju sprawach podejmuje
Dyrektor
3. Przepis § 40 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§
43
Trybu,
o którym mowa w przepisach poprzedzających nie stosuje się
do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności
w sprawach:
1) Odpowiedzialności dyscyplinarnej
2) Odpowiedzialności porządkowej
3) Sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością
sądów pracy.
Rozdział 2
Dyrektor
Szkoły
§
44
1.
Stanowisko, dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący
Szkołę.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają
odrębne przepisy.
§
45
1.
Dyrektor szkoły w szczególności:
1)
kieruje działalnością szkoły i reprezentuje je na zewnątrz
2) sprawuje nadzór pedagogiczny (z zastrzeżeniem art. 36.
ust. 2 ustawy )
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne.
4) realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej,
podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły
zaopiniowanym przez Radę Szkoły i ponosi odpowiedzialność
za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
6) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia
nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych
2.
Dyrektor Szkoły może w drodze decyzji skreślić ucznia z listy
uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły. Skreślenie
następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu
opinii Samorządu Uczniowskiego.
3.
Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej
niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego
nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
$ 46
Dyrektor
jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1.
zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
szkoły
2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły
3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
4. określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli
i innych pracowników szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu
Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków
5. współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie
ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a) zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły
b) ustala regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników
Szkoły
c) ustala regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
d) ustala plan urlopów pracowników szkoły nie będących nauczycielami
6. Administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych
zgodnie z ustalonym regulaminem
§
47
Dyrektor
liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym
szkołę oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, ustala
profile kształcenia prowadzone w tym liceum
§
48
Dyrektor
liceum ogólnokształcącego w porozumieniu z Radą Szkoły, albo
Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim,
z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych,
kadrowych i finansowych, wyznacza na początku etapu edukacyjnego
dla danego oddziału lub zespołu 2 do 4 przedmiotów, ujętych
w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
§
49
Dyrektor
szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z
organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii Powiatowego
Urzędu Pracy ustala zawody i profile kształcenia zawodowego
w jakich kształci szkoła.
§
50
Dyrektor
szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły,
Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim
§
51
Dyrektor
organizuje powstanie Rady Szkoły na łączny wniosek Samorządu
Uczniowskiego i Rady Rodziców
§
52
Na
wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia Dyrektor
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej
może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
wyznaczając nauczyciela-opiekuna. Odmowa następuje w drodze
decyzji.
§
53
Dyrektor
jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
§
54
Jako
przewodniczący RP prowadzi i przygotowuje zebrania oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o
terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
§
55
Dyrektor
szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem
prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego
nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rozdział 3
Inne
stanowiska kierownicze
§
56
1.
W Szkole tworzy się następujące inne stanowiska kierownicze:
1) wicedyrektor do spraw ds. kształcenia ogólnego, opieki
i wychowania
2) wicedyrektor do spraw ds. kształcenia zawodowego,
3) kierownik internatu.
2. Powierzenie tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje
Dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Szkołę,
Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.
§
57
1.
Do zadań i kompetencji wicedyrektora ds. kształcenia ogólnego,
opieki i wychowania należy czuwanie nad właściwą dyscypliną
pracy uczniów i nauczycieli poprzez:
1) sprawdzanie i egzekwowanie punktualności rozpoczynania
i kończenia zajęć szkolnych,
2) dbanie o właściwą frekwencję uczniów i nauczycieli,
3) sprawdzanie ładu i porządku pracowni, sal lekcyjnych, korytarzy
i innych pomieszczeń; dbanie o estetykę pomieszczeń,
4) informowanie dyrektora o wszelkich niedociągnięciach i
pozytywach w pracy nauczycieli i uczniów.
2. Przestrzeganie prawidłowości procesu dydaktyczno-wychowawczego
poprzez:
1) hospitacje lekcji i zajęć pozalekcyjnych - badanie wyników
nauczania
2) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
3) sprawdzanie i zatwierdzanie rozkładów materiału z poszczególnych
przedmiotów ogólnokształcących,
4) kontrolę realizacji programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących,
5) nadzorowanie pracy organizacji młodzieżowych działających
w szkole,
6) współpracę z samorządem uczniowskim poprzez wspólne opracowanie
kalendarza imprez.
7) wyznaczanie nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie
i prowadzenie apeli, akademii i zabaw dla młodzieży oraz wszelkich
innych imprez organizowanych przez młodzież i nauczycieli,
8) nadzorowanie organizowania wycieczek szkolnych zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
9) wyznaczanie dyżurów nauczycieli i dopilnowanie ich pełnienia,
10) opracowanie przydziału dodatkowych zadań dla nauczycieli
wynikających ze statutowej działalności szkoły,
11) dbanie o urządzenie i estetykę pracowni przedmiotów ogólnokształcących.
3. Wykonywanie innych zadań poprzez:
1) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia przez nauczycieli
podstawowych dokumentów (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen,
protokoły egzaminów dojrzałości itp.),
2) współudział w ocenie pracy nauczycieli,
3) współudział w opracowaniu rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej
szkoły,
4) współudział w sporządzaniu arkusza organizacyjnego,
5) wykonywanie wszelkich innych zadań i czynności wynikających
z potrzeb szkoły i prawidłowego kierowania jej działalnością.
4. Do zadań i kompetencji wicedyrektora ds. kształcenia zawodowego
należy egzekwowanie właściwej dyscypliny pracy nauczycieli
i uczniów poprzez:
a) kontrolę punktualności rozpoczynania i kończenia lekcji
i zajęć oraz przerw,
b) kontrolę przebiegu procesu dydaktycznego na lekcjach i
zajęciach,
c) sprawdzanie absencji nauczycieli i organizowanie zastępstw
za nieobecnych nauczycieli,
d) sprawdzanie absencji uczniów oraz informowanie wychowawców
i dyrekcji o zaistniałych w tym względzie niedociągnięciach
w celu ich wyeliminowania,
e) ustalenie terminarza i miejsc odbywania praktycznej nauki
zawodu dla klas, w których jest taka nauka przewidziana (z
uwzględnieniem odrębnych przepisów),
f) opracowanie regulaminu praktycznej nauki zawodu i zajęć
praktycznych (po konsultacji z nauczycielami zawodu).
5.
Przestrzeganie prawidłowości przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego
poprzez:
1) hospitację lekcji i zajęć praktycznych,
2) sprawdzanie i zatwierdzanie rozkładów materiałów z poszczególnych
przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych,
3) kontrolę realizacji programów nauczania przedmiotów zawodowych
i zajęć praktycznych,
4) współpracę z zakładami pracy w zakresie zapewnienia realizacji
programów praktyk i zajęć praktycznych,
5) sporządzanie umów z zakładami pracy na odbywanie w nich
praktyk zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) nadzorowanie prawidłowości prowadzenia nauki jazdy oraz
kontrola prowadzonej w tym zakresie dokumentacji,
7) odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie bazy do kształcenia
praktycznego,
8) nadzorowanie pracy Komisji Przedmiotów Zawodowych,
9) nadzorowanie organizacji konkursów i olimpiad,
10) organizowanie i nadzorowanie egzaminów z przygotowania
zawodowego
i praktycznej nauki zawodu oraz w zakresie prowadzenia prac
dyplomowych,
11) nadzorowanie wycieczek do zakładów pracy w ramach zajęć
praktycznych oraz innych wycieczek przedmiotowych,
12) przekazywanie Dyrektorowi informacji o przebiegu i realizacji
programu kształcenia zawodowego oraz pracy nauczycieli przedmiotów
zawodowych.
6. Wykonywanie innych zadań poprzez:
1) sprawdzanie prawidłowości prowadzenia dzienników lekcyjnych,
2) kontrolę prawidłowości prowadzenia indeksów praktycznej
nauki zawodu
i dzienniczków praktyk przez uczniów,
3) współudział w opracowaniu tygodniowego rozkładu zajęć zgodnie
z zasadami higieny pracy umysłowej uczniów i nauczycieli,
4) współudział w opracowaniu rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej
szkoły,
5) współudział w sporządzaniu arkusza organizacyjnego,
6) wykonywanie wszelkich innych zadań i czynności wynikających
z potrzeb szkoły i prawidłowego kierowania jej działalnością.
7. Kierownik internatu:
1) kieruje całokształtem pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu,
2) planuje, organizuje i kieruje pracą wychowawczą, utrzymując
ład organizacyjny
i wpływając na zachowanie zasad higieny pracy umysłowej,
3) organizuje i kieruje pracą wszystkich osób zatrudnionych
w internacie,
4) ustala tygodniowy harmonogram zajęć wychowawców, nadzoruje
ich pracę, służy pomocą,
5) przewodniczy radzie wychowawców internatu i wraz z wychowawcami
uczestniczy w posiedzeniach rady pedagogicznej szkoły,
6) odpowiada wraz z wychowawcami za realizację planu pracy
opiekuńczo-wychowawczej grup wychowawczych
7) stwarza odpowiednie warunki do realizacji zadań wychowawczych,
8) organizuje współdziałanie internatu z rodzicami, szkołą
i środowiskiem,
9) czuwa nad zabezpieczeniem opieki lekarskiej i higienicznej
wychowanków internatu,
10) odpowiada za dokumentację pracy internatu,
11) odpowiada za majątek, działalność gospodarczą oraz za
stan inwentarza, a także za wyposażenie i urządzenie internatu,
12) prowadzi hospitacje zajęć wychowawczych i pracy wychowawców,
ocenia pracę grup wychowawczych,
13) reprezentuje placówkę na zewnątrz,
14) o wszelkich zmianach organizacyjnych informuje odpowiednio
wcześniej swoich przełożonych, podwładnych i podopiecznych,
15) przygotowuje projekty przydziałów czynności dla podległych
sobie pracowników,
16) czuwa nad samokształceniem i doskonaleniem całego zespołu
wychowawców,
17) wykonuje inne czynności na zlecenie dyrektora szkoły,
18) decyduje o bieżących sprawach procesu pedagogicznego oraz
wychowawczo-opiekuńczego w internacie,
19) pełni nadzór pedagogiczny nad wychowawcami internatu,
20) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i
wyróżnień oraz kar porządkowych dla wychowawców.
8. W szkole można utworzyć stanowisko kierownika szkolenia
praktycznego.
9. Szczegółowy zakres kompetencji osób zajmujących inne stanowiska
kierownicze określa Dyrektor, powierzając te stanowiska.
10. W sytuacji gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych
zakres zastępstwa Wicedyrektora do spraw kształcenia ogólnego,
opieki i wychowania rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje
Dyrektora. W razie nieobecności wicedyrektora do spraw kształcenia
ogólnego, opieki i wychowania decyzje dotyczące bieżących
spraw szkoły podejmuje wicedyrektor do spraw kształcenia zawodowego.
Rozdział
IV
Rada
Pedagogiczna
§
58
W
szkole działa Rada Pedagogiczna.
§
59
1.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w szkole oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję
instruktorów praktycznej nauki zawodu
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział
z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego,
za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor
4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa regulamin
działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności
następujące zagadnienia:
a) sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania
posiedzeń Rady Pedagogicznej
b) wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej
c) kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej
d) zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej
osób nie będących członkami tego organu szkoły
§
60
1.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez
Radę Szkoły
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez
Radę Szkoły
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia ucznia z listy
uczniów
6) uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności
2.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu
przez organ prowadzący Szkołę
2) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi
3) powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz
odwoływanie z tych stanowisk
4) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
5) projekt planu finansowego szkoły
6) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród
i innych wyróżnień
7) propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
8) podjęcia w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje
stosownie do art. 56 ustawy
3.
Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie
opinii w innej sprawie
4. Rada Pedagogiczna może podejmować decyzje dotyczące zadań
szkoły wynikające z odrębnych przepisów oświatowych.
5.
Rada Pedagogiczna ponadto:
1) może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska
kierownicze w szkole
2) deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach
§ 61
Uchwały
Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
§
62
Nauczyciele
są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach
Rady Pedagogicznej.
Rozdział 5
Rada
Szkoły
§
63
W
Szkole działa Rada Szkoły.
§
64
1.
Kadencja członków Rady Szkoły trwa trzy lata szkolne. Corocznie
można dokonać zmiany 1/3 składu.
2. Wybory członków Rady Szkoły przeprowadza się do końca października.
3. Dotychczasowa Rada Szkoły działa do pierwszego zebrania
Rady Szkoły w nowym składzie.
4. Pierwsze zebranie Rady Szkoły zwołuje i otwiera dotychczasowy
Przewodniczący Rady Szkoły, a jeżeli jest to niemożliwe -
Dyrektor.
§
65
1.
W skład Rady Szkoły wchodzi po 4 nauczycieli, rodziców i uczniów.
2. Członkowie Rady Szkoły są wybierani oddzielnie przez poszczególne
grupy reprezentowane w Radzie.
§ 66
Nauczyciele
wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły podczas posiedzenia
plenarnego Rady Pedagogicznej na zasadach określonych w przepisach
niniejszego rozdziału statutu, z wyłączeniem § 55, kwestiach
nie unormowanych stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu
działalności Rady Pedagogicznej.
§
67
1.
Rodzice i uczniowie wybierają swoich przedstawicieli do Rady
Szkoły na zebraniach, odpowiednio, rodziców i uczniów, organizowanych
przez Dyrektora.
2. Do zebrania rodziców w sprawie wyboru przedstawicieli do
Rady Szkoły stosuje się odpowiednio § 76 - 78, z zastrzeżeniem
pierwszeństwa regulacji § 68 - 71.
3. Do zebrania uczniów w sprawie wyboru przedstawicieli do
Rady Szkoły stosuje się odpowiednio § 84 i 86, z zastrzeżeniem
pierwszeństwa regulacji § 68 - 71.
§ 68
1.
Wybory członków Rady Szkoły przeprowadzają komisje wyborcze,
które tworzą: przewodniczący zebrania oraz 2 osoby wybrane
w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Członkiem
komisji nie może być osoba kandydująca do Rady Szkoły.
2. Do zadań komisji należy: przyjmowanie zgłoszeń kandydatur
na członków Rady Szkoły, przygotowanie kart do głosowania,
obliczenie głosów i ogłoszenie wyników głosowania.
3. Przebieg czynności, o których mowa w ust. 2 dokumentuje
protokół sporządzony przez jednego z członków komisji, a podpisany
przez jej pełny skład.
4. Protokoły, o których mowa w ust. 3, przekazuje się Dyrektorowi.
§
69
1.
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania,
opatrzonych pieczęcią szkoły.
3. Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym
nazwiska i imiona kandydatów.
§
70
1.
Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca stawia znak "X"
obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.
2. Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania
wyborca wskaże co najmniej jedną osobę, na którą głosuje,
jednak nie więcej niż wynosi liczba wybieranych przez zebranie
członków Rady Szkoły.
§
71
1.
Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów
zgłoszonych przez wyborców podczas zebrania. Osoba kandydująca
do Rady Szkoły powinna wyrazić na to zgodę.
2. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno
największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości otrzymanych
głosów przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada ostatnie
do obsadzenia - przez jedno z zebrań - miejsce w Radzie Szkoły,
rozstrzygają kolejne tury głosowania zarządzone przez przewodniczącego
zebrania.
§
72
1.
Członkostwo w Radzie Szkoły wygasa wskutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się członkostwa,
3) ukończenia przez ucznia nauki w szkole,
4) zakończenia nauki w szkole przez dziecko,
5) rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem.
2. Wygaśnięcie członkostwa stwierdza Rada Szkoły.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada Szkoły podejmuje
uchwałę o wstąpieniu na miejsce dotychczasowego członka, kandydata,
który na wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów
i nie utracił prawa wybieralności.
4. W razie braku możliwości, o której mowa w ust. 3, przeprowadza
się wybory uzupełniające. Przepisy § 62 - 67 stosuje się odpowiednio.
§
73
1.
Rada Szkoły stanowi forum porozumienia społeczności szkolnej
służącej współpracy i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Szkoły.
2. Do kompetencji Rady Szkoły należy w szczególności:
1) uchwalanie i nowelizowanie:
a) Statutu,
b) Regulaminu działalności Rady Szkoły
2) odwoływanie się od decyzji Kuratora w sprawie uchwalenia
Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 ustawy),
3) wyrażanie opinii w sprawach:
a) powierzenia stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu
przez organ prowadzący Szkołę,
b) przedłużenia powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
c) powierzenia innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz
odwołania z tych stanowisk,
d) planu finansowego Szkoły,
e) planu pracy Szkoły,
f) projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
g) związanych z przygotowaniem oceny pracy Dyrektora,
h) innych istotnych dla Szkoły.
4) występowanie do:
a) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą z wnioskiem
o zbadanie i dokonanie oceny działalności Szkoły, Dyrektora,
lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te
mają dla organu charakter wiążący,
b) Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę
oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach
organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
c) Dyrektora o zorganizowanie posiedzenia Rady Pedagogicznej,
d) Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela na zasadach
określonych w Karcie Nauczyciela; wniosek ten ma charakter
wiążący dla Dyrektora,
e) Organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o nadanie lub zmianę
imienia Szkoły,
f) Kuratora z wnioskiem o utworzenie wojewódzkiej rady oświatowej,
5) przedstawianie wniosków w sprawie rocznego plany finansowego
środków specjalnych Szkoły,
6) ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu szkoły.
3. Rada Szkoły może ustanowić odznaki dla wyróżniających się
uczniów i określić warunki ich uzyskania.
§
74
1.
Rada Szkoły może gromadzić fundusze przeznaczone na wspieranie
działalności statutowej Szkoły (Fundusz Rady Szkoły).
2. Źródłami Funduszu Rady Szkoły są w szczególności:
1) dochody z imprez organizowanych przez Radę Szkoły,
2) darowizny.
3. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin
działalności Rady Szkoły.
Rozdział 6
Rada Rodziców
§ 75
1. W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację
rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów
Szkoły.
3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców,
w tym
szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do
pracy w innych
organach - z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do Rady Szkoły,
określa
Regulamin działalności Rady Rodziców.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę
Rodziców, nie może
być sprzeczny ze Statutem.
5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki
działania oraz stale
współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego
nauczyciela.
§ 76
1. Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:
1) w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,
2) w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad
tworzenia
Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.
2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu
rodziców o celu,
miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia,
w sposób
zwyczajowo przyjęty w Szkole. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje
organ Rady
Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.
3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony
w tym
samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
§ 77
1. Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.
2. Z głosem doradczym w Zgromadzeniu ogółu rodziców mogą wziąć
udział:
1) Dyrektor lub wyznaczony przez niego Wicedyrektor,
2) osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Rodziców,
3) osoby dopuszczone do udziału przez Zgromadzenie.
3. Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie
protokołu,
zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce Zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także
braku
prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała
miejsce,
3) listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę
innych uczestników
Zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.
§
78
1. Uchwały Zgromadzenia ogółu rodziców podejmowane są zwykłą
większością
głosów, w głosowaniu jawnym (przez podniesienie ręki), w obecności
co najmniej
(quorum):
1) połowy rodziców - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
2) 40 rodziców - w drugim terminie Zgromadzenia.
2. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za",
która przewyższa
o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw".
Głosy "wstrzymujące się"
są pomijane.
3. Jeżeli ogół rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum
o jakim mowa w ust. 1
pkt 1, oznacza udział rodziców w Zgromadzeniu w liczbie minimum
równej
pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu rodziców.
§ 79
1. Rada Rodziców może występować do innych organów Szkoły
z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły,
a w szczególności w sprawie utworzenia Rady Szkoły.
2. Na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela Rada Rodziców:
1) może wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o dokonanie oceny
pracy nauczyciela; wniosek ten ma charakter wiążący dla Dyrektora,
2) opiniuje dorobek zawodowy nauczyciela w związku z jego
awansem zawodowym.
§
80
1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek
rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej
działalności Szkoły
(Fundusz Rady Rodziców).
2. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin
działalności Rady
Rodziców.
3. W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej
Funduszu.
Rozdział
7
Samorząd Uczniowski
§ 81
Wszyscy uczniowie Szkoły, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski.
§ 82
1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami
ogółu uczniów
Szkoły.
2. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
1) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
2) Wiceprzewodniczący Samorządu Uczniowskiego
3) Skarbnik
3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego,
w szczególności
wobec organów Szkoły.
§ 83
1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego
określa
Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalany przez ogół uczniów
w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego
oraz
wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem,
opiekun
Samorządu Uczniowskiego.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny
ze Statutem.
§ 84
1. Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje właściwy organ Samorządu
Uczniowskiego.
2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu
uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim
terminie Zgromadzenia, w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole.
3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu uczniów może zostać wyznaczony
w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
4. Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.
5. Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie
protokołu, zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce Zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także
braku prawomocności
w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3) listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę
innych uczestników Zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.
6. Uchwały Zgromadzenia ogółu uczniów w sprawie Regulaminu
Samorządu Uczniowskiego podejmowane są zwykłą większością
głosów, w głosowaniu tajnym, przy udziale w głosowaniu co
najmniej (quorum):
1) połowy uczniów - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
2) 40 uczniów - w drugim terminie Zgromadzenia.
7. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za",
która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw".
Głosy "wstrzymujące się" są pomijane.
8. Jeżeli ogół uczniów stanowi liczbę nieparzystą, quorum
o jakim mowa w ust. 6 pkt 1, oznacza liczbę minimum równą
pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu uczniów.
9. Głosowanie przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna,
składająca się z osób wybranych w głosowaniu jawnym spośród
uczestników Zgromadzenia uprawnionych do głosowania; członkowie
komisji powołują spośród siebie przewodniczącego.
§ 85
Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować Regulamin Samorządu
Uczniowskiego
w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych
oddziałach. Przepisy § 80 stosuje się odpowiednio.
§ 86
Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia
ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów
poza Zgromadzeniem, normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
§ 87
Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne,
w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z
tymi organami poprzez opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§
88
1. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie
Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich
sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących takich podstawowych
praw uczniów, jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego
treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i
zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością
rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu
Uczniowskiego.
2. Samorząd Uczniowski ponadto:
1) może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2) wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) wyraża opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela, jeśli
o opinię taką wystąpi Dyrektor.
Dział
III
ORGANIZACJA
SZKOŁY
Rozdział 1
Planowanie działalności Szkoły
§ 89
1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego
jednej klasy
jest rok szkolny.
2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy
o organizacji roku szkolnego.
§ 90
Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią,
ustalane przez Dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:
1) szkolny plan nauczania,
2) arkusz organizacji Szkoły,
3) tygodniowy rozkład zajęć.
§ 91
Szkolny plan nauczania ustala się z wyodrębnieniem każdego
roku szkolnego oraz ze wskazaniem przeznaczenia godzin do
dyspozycji Dyrektora, na podstawie ramowego planu nauczania,
określonego w odrębnych przepisach.
§ 92
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki
określa arkusz
organizacji Szkoły opracowywany na podstawie szkolnego planu
nauczania oraz z uwzględnieniem planu finansowego Szkoły.
2. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę.
3. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności
liczbę pracowników
Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę
godzin
edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez
organ prowadzący Szkołę.
§
93
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany na
podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem
zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 94
Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego
określają odrębne
przepisy.
Rozdział 2
Podstawowe formy działalności edukacyjnej
§ 95
1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone
w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a zajęć praktycznych 55
minut.
3. Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły,
może podjąć uchwałę,
w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy
niż 1 godzina
zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony
na podstawie szkolnego planu nauczania.
4. W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy
międzylekcyjne -
pięciominutowe, dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę
- dwudziestominutową.
§ 96
1.
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły ponad podstawowej regulowana
jest odrębnymi przepisami.
§ 97
1. Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli
jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe
(dodatkowe) mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym,
w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych,
a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane lub współorganizowane
w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych.
3. W miarę posiadanych środków Szkoła organizuje dodatkowe
zajęcia edukacyjne,
w formie kół i zespołów zainteresowań.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań nie może
być niższa niż
15 uczniów. W razie większej liczby chętnych do udziału w
zajęciach decyduje kolejność zgłoszeń.
5. Liczba uczestników w grupie na zajęciach fakultatywnych
nie może być niższa niż 15 uczniów.
§
98
Na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców lub rodziców,
szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia pozalekcyjne pod
warunkiem finansowania tych zajęć ze środków rodziców
§
99
Organizowanie i finansowanie praktycznej nauki zawodu, prawa
i obowiązki
podmiotów organizujących tę naukę oraz uczniów odbywających
praktyczną naukę
zawodu, regulują odrębne przepisy.
Rozdział
3
Szczególne formy działalności edukacyjnej
§ 100
1. Szkoła może prowadzić: oddziały dwujęzyczne,
2. Do oddziałów wymienionych w ust. 1 stosuje się odpowiednio
przepisy § 95 - 97 ust. 1 i 2, z uwzględnieniem odrębnych
przepisów i przepisów ustępów następnych.
Rozdział 4
Działalność innowacyjna i eksperymentalna
§ 101
1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną
na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 5
Biblioteka szkolna
§ 102
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji
potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Szkoły,
doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy
o regionie.
2. W skład biblioteki wchodzą:
1) wypożyczalnia
2)czytelnia
3)centrum multimedialne.
§ 103
1. Z biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie,
2) nauczyciele i inni pracownicy Szkoły,
3) rodzice,
4) inne osoby - za zgodą Dyrektora.
2. Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
3. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
§
104
Zadania
nauczyciela-bibliotekarza:
1)
Gromadzenie, przechowywanie i konserwacja materiałów bibliotecznych
takich jak: książki, czasopisma i inne druki.
2) Opracowywanie zgromadzonych materiałów bibliotecznych
3) Udostępnienie materiałów bibliotecznych, udzielanie pomocy
fachowej w ich wykorzystaniu oraz informowanie o zawartości
zbiorów
4) Stwarzanie warunków do utrwalania, pogłębiania oraz rozszerzania
wiadomości i umiejętności uczniów nabywanych zarówno na lekcjach
jak i na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijanie zainteresowań
i uzdolnień.
5) Propagowanie książki oraz inspirowanie czytelnictwa
6) Udostępnianie zbiorów
7) Pełnienie bibliotecznej służby informacyjnej
8) Praca z: Kołem Przyjaciół Biblioteki
9) Realizacja programu przysposobienia czytelniczego
10) Organizacja i administrowanie biblioteką
11) Planowanie i sprawozdawczość łącznie ze statystyką biblioteczną
12) Nadzór nad centrum multimedialnym
§ 105
1. Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych.
2. Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując
je do tygodniowego
rozkładu zajęć, w szczególności w sposób umożliwiający dostęp
do jej zbiorów
podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
3. Godziny pracy biblioteki w czasie ferii zimowych i letnich
każdorazowo ustala Dyrektor.
§ 106
Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin
biblioteki.
Rozdział 6
Stołówka
szkolna
§ 107
1. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele
i pozostali pracownicy
Szkoły. W miarę możliwości, za zgodą Dyrektora, ze stołówki
mogą też korzystać inne osoby.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej
ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Szkoły z uwzględnieniem
możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat
uczniów potrzebujących szczególnej opieki w zakresie żywienia.
3. Wnioski w sprawie zwolnień, o których mowa w ust. 2, składają
rodzice lub wychowawcy albo pedagog szkolny.
Rozdział 7
Internat
§ 108
1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania
Szkoła organizuje internat.
2. Internat prowadzi działalność w okresach trwania zajęć
edukacyjnych.
3. Zakwaterowanie i wyżywienie w internacie mogą być całkowicie
lub częściowo
odpłatne, w zależności od posiadanych przez Szkołę środków
finansowych.
§ 109
1. W internacie tworzy się grupy wychowawcze, składające się
z 30 - 40 uczniów - wychowanków internatu.
2. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych w
internacie wynosi 49 godzin zegarowych dla jednej grupy wychowawczej.
§ 110
1. Działalnością internatu kieruje i za nią odpowiada Kierownik
internatu.
2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego
Szkołę, w internacie może być zatrudniony wychowawca - opiekun
nocny.
§ 111
Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności
internatu
określa Regulamin internatu, stanowiący załącznik nr 6 do
Statutu.
Dział IV
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe
§ 112
1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji
i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły
określają odrębne
przepisy.
§ 113
Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz
zasady ich wynagradzania
określają odrębne przepisy.
Rozdział 2
Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne.
§ 114
1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie
a także o szanowanie godności osobistej uczniów.
2. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne
ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.
§ 115
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
oraz jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów.
2. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede
wszystkim:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada,
na zasadach
określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie
i bezpieczeństwo,
2) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności
poprzez:
a) realizację obowiązujących programów nauczania,
b) stosowanie właściwych metod nauczania,
c) systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
d) pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzeniu
zajęć,
e) właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji
działalności
pedagogicznej,
3) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,
4) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz
zainteresowania,
5) udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
w oparciu
o rozpoznane potrzeby uczniów.
3.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na 5 tygodni przed
zakończeniem okresu (roku szkolnego) przekazują wicedyrektorowi
listę uczniów zagrożonych oceną niedostateczną okresową (roczną).
Wicedyrektor informuje o tym wychowawców. O przewidywanym
dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym, wychowawca
klasy informuje
w formie pisemnej ucznia i jego rodziców, na miesiąc przed
zakończeniem okresu (roku szkolnego)
§ 116
1. Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
2. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń
Rady
Pedagogicznej, na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 ustawy.
§ 117
Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne
doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu
wiedzy
merytorycznej, w szczególności poprzez:
1) pracę własną,
2) udział w pracach zespołów nauczycielskich,
3) korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności
pedagogicznej.
§ 118
Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania
pracy
nauczycieli określają odrębne przepisy.
§ 119
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć
zespół oddziałowy, a nauczyciele danego przedmiotu edukacyjnego
lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół
przedmiotowy.
2. Pracą poszczególnych zespołów, o których mowa w ust. 1,
kieruje, powołany przez Dyrektora, przewodniczący zespołu.
3. Zespół oddziałowy i przedmiotowy pracują według planu sporządzonego
na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy Szkoły.
4. Cele i zadania zespołu oddziałowego i przedmiotowego obejmują
w szczególności:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla ujednolicenia
zestawu programów nauczania, uzgadniania sposobów realizacji
tych programów oraz korelowania treści nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów
oraz
sposobów badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
oraz doradztwa
metodycznego dla początkujących nauczycieli,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów
przedmiotowych,
5) wspólne opiniowanie przygotowywanych w Szkole lub proponowanych
do realizacji w Szkole innowacyjnych i eksperymentalnych programów
nauczania.
§ 120
Dla realizacji celów i zadań o charakterze interdyscyplinarnym
Rada Pedagogiczna może utworzyć zespół problemowo - zadaniowy,
określając szczegółowy zakres jego działania. Przepisy § 123
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Zakres zadań wychowawcy
§ 121
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej
nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces
jego edukacji
oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów
w zespole
uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności
szkolnej.
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.
1:
1) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
2) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające
jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do
dyspozycji
wychowawcy,
3) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole
zasadami oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów,
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając
z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu
uczniów, a także
wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień
albo z powodu
napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne
jest zapewnienie
indywidualnej opieki,
5) utrzymuje kontakt z rodzicami, w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych
ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy
w ich
działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od
rodziców
pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami
świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także
zdrowotnych
oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Organizację i formy udzielania na terenie Szkoły pomocy,
o której mowa w ust. 2 pkt 6, określają przepisy w sprawie
zasad udzielania uczniom pomocy
psychologicznej i pedagogicznej.
4.
Wychowawca klasy zakłada i prowadzi dziennik lekcyjny i arkusze
ocen swojej klasy
§ 122
1. Realizując zadania wymienione w § 114 ust. 2 pkt 5, wychowawca
w szczególności organizuje spotykania z rodzicami uczniów,
nie rzadziej niż 4 razy w ciągu roku szkolnego.
2. O terminie spotkań, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor,
na wniosek
wychowawcy.
3. Informację o spotkaniu przekazuje się zainteresowanym w
sposób
zwyczajowo przyjęty w Szkole, co najmniej na dni przed planowanym
terminem spotkania.
4. W spotkaniach z rodzicami mogą też uczestniczyć nauczyciele
nie będący
wychowawcami.
Rozdział 4
Zakres zadań pedagoga szkolnego
§ 123
1. Do zakresu działania pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych
i psychofizycznych uczniów,
2) udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej
potrzebującym
tego uczniom,
3) prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów,
4) kierowanie uczniów na badania specjalistyczne,
5) inspirowanie oraz przeprowadzanie innych, niż wymienione
w przepisach
poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym,
socjalizacyjnym
i resocjalizacyjnym,
6) udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez
nich trudności
w wychowywaniu własnych dzieci,
7) udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom
w ich pracy
8) z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
2.
Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan
pracy, obejmujący także zasady współdziałania Szkoły z poradnią
psychologiczno- pedagogiczną, zatwierdzany przez Dyrektor
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie
ze swej
pracy.
4. Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
§
124
1. W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny ściśle
współpracuje z właściwą miejscowo poradnią psychologiczno
-pedagogiczną, szczególnie w indywidualnych przypadkach uczniów,
którym udzielenie pomocy przez poradnię ocenia jako niezbędne.
2. Za zgodą Dyrektora pedagog szkolny może współpracować w
realizacji swoich zadań
z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną
pomoc dzieciom
i rodzicom.
3. Do uprawnień pedagoga szkolnego należy ponadto w szczególności:
1) przeprowadzenie wywiadów środowiskowych,
2) korzystanie z dokumentów pozostających w gestii Szkoły,
3) współdziałanie z odpowiednimi placówkami oświatowymi, organami
sądowymi, policją i innymi podmiotami, zwłaszcza jeżeli stan
zagrożenia dobra ucznia uzasadnia takie współdziałanie.
Rozdział
5
Zakres
zadań pielęgniarki szkolnej
§
125
1.
W szkole prowadzona jest opieka zdrowotna przez pielęgniarkę.
Do zadań pielęgniarki należy:
1) organizowanie, wykonywanie i interpretowanie badań przesiewowych,
2) współudział w przygotowaniu powszechnych lekarskich badań
uczniów
i wykorzystywanie wyników tych badań,
3) współpraca z wychowawcami klas w zakresie preorientacji
zawodowej uczniów,
4) wspomaganie uczniów z ograniczoną sprawnością psycho-fizyczną
w pełnieniu funkcji ucznia - współpraca z nauczycielami i
rodzicami,
5) sprawowanie opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi,
szkolnymi, społecznymi - współpraca z pedagogiem szkolnym,
6) udział w organizowaniu i wykonywaniu szczepień ochronnych,
7) udzielanie pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników
szkoły,
8) promowanie zdrowia i edukacja zdrowotna uczniów,
9) działania profilaktyczne w kierunku zapobiegania palenia
tytoniu, narkomanii,
10) kontrola warunków higieniczno-sanitarnych w środowisku
szkolnym,
11) prowadzenie obowiązującej dokumentacji związanej z pracą
pielęgniarki szkolnej.
§
126
Pielęgniarka
szkolna w realizacji zadań współpracuje z:
1) lekarzem rodzinnym (lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej),
2) rodzicami uczniów,
3) dyrektorem szkoły, nauczycielami i pedagogiem szkolnym,
4) pielęgniarką środowiskową/rodzinną,
5) właściwą Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną.
§
127
Pielęgniarka
szkolna prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawnymi.
Rozdział
6
Zakres
zadań innych pracowników szkoły
§
128
1.
Do obowiązków głównego księgowego szkoły należy prowadzenie
rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami
i zasadami, polegające zwłaszcza na:
a) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwowania
i kontroli dokumentów w sposób zapewniający: właściwy przebieg
operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu
jednostki i sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych
zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu
kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości
finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie
rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego
w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczenie
osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie, prawidłowe i
terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości,
wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne.
2. Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi
zasadami, polegające zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami
dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami
pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów
zawieranych przez jednostkę,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości
pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia
roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań.
3. Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu
lub środków pozabudżetowych
i innych będących w dyspozycji szkoły.
4. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w
zakresie powierzonych obowiązków,
b) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania
planów finansowych,
c) następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących
przedmiot księgowań.
5. Kierowanie pracą podległych pracowników.
6. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych
przez dyrektora szkoły, dotyczących prowadzenia rachunkowości
, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów
(dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania
inwentaryzacji.
7. Do obowiązków głównego księgowego należy także:
a) wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania
budżetu oraz jego zmian,
b) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania
budżetu i ich analiz,
c) występowanie do dyrektora szkoły z wnioskiem o przeprowadzenie
kontroli określonych zagadnień, które nie leżą w zakresie
działania głównego księgowego.
§ 129
Kierownik
gospodarczy:
1. Kieruje zespołem pracowników administracyjnych i obsługowych.
2. Określa zadania i odpowiedzialność tych pracowników w formie
zakresów czynności,
a także stwarza im warunki pracy oraz zapewnia warunki bhp.
3. Prowadzi dokumentacje formalną pracowników szkoły.
4. Zapewnia sprawność techniczno-eksploatacyjną budynków i
urządzeń terenowych oraz zabezpieczenie majątku szkolnego.
5. Zapewnia wyposażenie materialne szkoły i odpowiada za prawidłowe
zabezpieczenie mienia. Organizuje wyposażenie szkoły w środki
dydaktyczne i sprzęt szkolny.
6. Zapewnia utrzymanie pełnej czystości obiektów szkolnych
oraz przyległego terenu. Zapewnia opiekę na zielenią szkolną
w czasie ferii i wakacji.
7. Dysponuje pojazdami szkolnymi i rozlicza wyjazdy.
8. Opracowuje sprawozdania, analizy statystyczne na żądanie
władz szkolnych GUS lub na własne potrzeby.
9. Określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników,
zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu
niezbędnych warunków.
10. Organizuje przegląd techniczny obiektów szkolnych oraz
prace konserwacyjno-remontowe.
11. Prowadzi okresową analizę zużycia opały, energii elektrycznej
i wody. Wyniki przedstawia dyrektorowi szkoły.
12. Organizuje okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego.
13. Prowadzi dokumentację przeprowadzonych kontroli i zaleceń.
14. Wykonuje inne czynności na zlecenia dyrektora Szkoły.
15. Jest członkiem kierownictwa szkoły, reprezentuje pracowników
niepedagogicznych
w tym organie kierowania szkołą.
16. Uczestniczy w ocenie pracowników administracji i obsługi,
wnioskuje o awanse, proponuje premie, występuje o zmianę stosunku
pracy itp.
17. Opiniuje wnioski i podania swych podwładnych do dyrekcji
szkoły.
18. Przygotowuje harmonogramy tygodniowe i dzienne pracy administracji
i obsługi a także harmonogramy ich urlopów.
Dział V
UCZNIOWIE
Rozdział
1
Zasady
przyjmowania uczniów do Szkoły
§
130
1.
Do szkoły ponadgimnazjalnej uczęszczają uczniowie od 15 roku
życia po ukończeniu gimnazjum, nie dłużej niż do ukończenia
21 roku życia, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt.
2.
2. Do szkoły policealnej uczęszczają absolwenci szkół ponadgimnazjalnych
w zasadzie nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.
§
131
1.
Szkoła przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności
2. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej, w tym szkoły
policealnej decyduje pozytywny wynik egzaminu wstępnego, rozmowa
kwalifikacyjna lub konkurs świadectw
3. Dodatkowe kryteria przyjęcia do Szkoły w zależności od
typu szkoły mogą zostać ustalone przez Dyrektora Szkoły w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
4. O dodatkowych egzaminach wstępnych w sierpniu decyduje
Dyrektor Szkoły.
Rozdział
2
Prawa
i obowiązki ucznia
§
132
Uczeń
ma w szczególności prawo do:
1.
znajomości swoich praw
2. rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań
3. wyrażania własnych poglądów i opinii
4. życia bez przemocy fizycznej i psychicznej
5. nauki
6. ochrony zdrowia
7. ochrony swojego życia prywatnego, rodzinnego, tajemnicy
korespondencji
8. zrzeszania się
9. ochrony swojej własności
10. każdy posiada wolność sumienia, religii i przekonań
§
133
1.
Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
1)
przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów
2) podporządkowywania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli
3) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach
edukacyjnych i w życiu szkoły
4) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do
kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
5) dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój
6) dbania o własne dobro, ład i porządek w szkole
7) odrabiania zadanych prac domowych
8) pełnego wykorzystania swojego potencjału intelektualnego
dla zdobycia wiedzy i umiejętności w czasie całego cyklu nauczania
9) przeciwdziałania wszelkim przejawom brutalności oraz przemocy
fizycznej i psychicznej
10) usprawiedliwiania nieobecności w ciągu 1 tygodnia od ostatniego
dnia nieobecności (na piśmie - w dzienniczku zwolnień)
11) uczeń nieobecny na lekcji, podczas której przeprowadza
się kontrolę wiedzy i umiejętności powinien w ciągu 2 tygodni
od ostatniego dnia nieobecności zgłosić się do nauczyciela,
który sprawdzi jego wiedzę z danej partii materiału.
2.
Ucznia obowiązuje zakaz picia alkoholu, używania narkotyków
i innych środków odurzających oraz palenia tytoniu
Rozdział 3
Nagrody
i Kary
§
134
1.
Ucznia można nagrodzić za:
1)
wybitne osiągnięcia
2) wzorową postawę i pracę społeczną
2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:
1)
pochwała wychowawcy wobec całej klasy
2) pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów szkoły
3) list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców
4) dyplom uznania od Dyrektora
5) nagroda rzeczowa od wychowawcy lub dyrektora
3.
Wychowawca lub Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie
4. Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę
5. Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek
społeczności szkolnej,
z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego
6. Szkoła informuje rodziców o przyznanej nagrodzie
§ 135
1.
Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności
uchybianie obowiązkom,
o których mowa w § 133, uczeń może zostać ukarany:
1)
upomnieniem wychowawcy klasy
2) pozbawieniem przez wychowawcę pełnionych w klasie funkcji
3) upomnieniem lub naganą dyrektora
4) pozbawieniem pełnionych na forum szkoły funkcji
5) zawieszeniem na czas oznaczony prawa do udziału we wszystkich
lub określonych zajęciach prowadzonych w systemie pozalekcyjnym
oraz w wycieczkach, z wyjątkiem tych, podczas których realizowane
są elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych
6) obniżeniem oceny z zachowania - do najniższej włącznie
7) przeniesieniem do równoległej klasy
8) skreśleniem z listy uczniów na zasadach określonych w §
136
2.
Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.
Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność
i godność osobistą ucznia.
3. Kary z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2 nakłada
Dyrektor
4. O nałożonej karze informuje się rodziców
5. Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie
do Dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic lub pełnoletni
uczeń w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa
w ust. 4.
6. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni
od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.
7. Od kar nakładanych przez Dyrektora z zastrzeżeniem § 136,
przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przepisy
ust.5 i ust. 6 stosuje się odpowiednio z tym, że przed podjęciem
rozstrzygnięcia Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej.
§
136
1.
Skreślenia ucznia z listy uczniów, w formie decyzji administracyjnej
dokonuje dyrektor. Skreślenie następuje na podstawie uchwały
Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
2. Kara, o której mowa w ust.1 stosowana jest za szczególnie
rażące naruszenie przez ucznia szkolnych obowiązków:
1) otrzymanie drugiej oceny najniższej z zachowania
2) udowodnione przez uprawniony organ popełnienie przestępstwa
3) udowodnioną przemoc fizyczną
4) udowodnione zniszczenie mienia szkoły
5) nie uczestniczenie w lekcjach, zajęciach praktycznych i
praktykach szkolnych bez usprawiedliwienia w odpowiednim terminie
- jeśli zastosowane wcześniej kary nie odniosły skutku
6) wielokrotne naruszanie postanowień Statutu - jeśli zastosowane
wcześniej kary nie odniosły skutku.
7) uczestniczenie w zajęciach organizowanych przez szkołę
w stanie nietrzeźwym albo pod wpływem narkotyków lub innych
środków odurzających.
3. Skreślenia ucznia z listy uczniów można dokonać wobec ucznia,
który ukończył 18 rok życia i zgodnie z przepisami nie ciąży
na nim obowiązek szkolny.
4. W przypadku zagrożenia zdrowia, życia ludzkiego lub ze
względu na ważny interes społeczny kara skreślenia ucznia
z listy uczniów powinna być wykonana pod rygorem natychmiastowej
wykonalności
5. W przypadku uczniów niepełnoletnich w uzasadnionych przypadkach
uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły może zostać przeniesiony
przez kuratora oświaty do innej szkoły
6. Można odstąpić od ukarania ucznia, za poręczeniem właściwego
zachowania ucznia udzielonym przez nauczyciela lub samorząd
uczniowski.
§
137
1.
O zamiarze ukarania ucznia oraz nałożonych karach informuje
się pedagoga szkolnego
2. Przepisu poprzedzającego, w części dotyczącej informowania
o zamiarze ukarania ucznia, nie stosuje się w wypadku upomnień
udzielanych w trybie natychmiastowym.
Dział VI
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§
138
1.
Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym
dla jego uchwalenia
2. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych
jego postanowień określa ustawa
3. Załączniki stanowią integralną część Statutu. Przepisy
ust. 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§
139
Dyrektor
zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom
społeczności szkolnej.
§
140
Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc ......................................
§
141
Statut
wchodzi w życie .............................................