Dla ucznia
    klub europejski
    profile
    zespół "Oleśnianie"
    imprezy
    samorząd szkolny
    EDCL
    MATURA 2005


  Dla nauczyciela

    doskonalenie zawodowe
   obowiązki dyżurnego
    plan dyżurów
    statut szkoły
    EDCL


  Dla rodzica

    kalendarz szkolny
    spotkania
    pedagog szkolny



  Aktualizacja:
  04.03.2005

 

 
 

 

      strona główna | aktualności | nasza szkoła | nasze miasto |akademiakontakt
   
 

 

STATUT
Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących

im. M. Kopernika w Oleśnie

 

Spis treści


Dział I . Postanowienia ogólne
Rozdział 1. Przepisy definiujące
Rozdział 2. Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
Rozdział 3. Cele i zadania Szkoły
Rozdział 4. Wewnątrzszkolny system oceniania

Dział II. Zarządzanie Szkołą
Rozdział 1. Zadania podstawowe
Rozdział 2. Dyrektor Szkoły
Rozdział 3. Inne stanowiska kierownicze
Rozdział 4. Rada Pedagogiczna
Rozdział 5. Rada Szkoły
Rozdział 6. Rada Rodziców
Rozdział 7. Samorząd Uczniowski

Dział III. Organizacja Szkoły
Rozdział 1. Planowanie działalności Szkoły
Rozdział 2. Podstawowe formy działalności edukacyjnej
Rozdział 3. Szczególne formy działalności edukacyjnej
Rozdział 4. Działalność innowacyjna i eksperymentalna
Rozdział 5. Biblioteka szkolna
Rozdział 6. Stołówka szkolna
Rozdział 7. Internat

Dział IV. Nauczyciela i inni pracownicy szkoły
Rozdział 1. Zagadnienia podstawowe
Rozdział 2. Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne
Rozdział 3. Zakres zadań wychowawcy
Rozdział 4. Zakres zadań pedagoga szkolnego
Rozdział 5. Zakres zadań pielęgniarki szkolnej
Rozdział 6. Zakres zadań innych pracowników Szkoły

Dział V. Uczniowie
Rozdział 1. Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły
Rozdział 2. Prawa i obowiązki ucznia
Rozdział 3. Nagrody i kary

Dział VI. Postanowienia końcowe

 

Uchwała Nr 12/02 z dnia 06.12.2002

Rady Szkoły Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie
z dnia 6 grudnia 2002 r.

Statut Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie


Na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1, w związku z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
Oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) Rada Szkoły uchwala, co następuje:

 

Dział I


POSTANOWIENIA OGÓLNE


Rozdział 1

Przepisy definiujące


§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Szkole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie,
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.),
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
4) Dyrektorze, Wicedyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Szkole,
5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole.
7) organie prowadzącym Szkołę - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Oleśnie,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą lub Kuratorze - należy przez to rozumieć, działającego w imieniu Wojewody Opolskiego, Kuratora Oświaty w Opolu,
9) poradni psychologiczno-pedagogicznej - należy przez to rozumieć także inną poradnię specjalistyczną lub inną instytucję świadczącą poradnictwo i specjalistyczną pomoc.

Rozdział II

Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole


§ 2

1. Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie jest szkołą publiczną
2. Siedziba Szkoły znajduje się w Oleśnie, ul. Powstańców Śląskich 4

§ 3

Ustalona nazwa (Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie) używana jest przez Szkołę zasadniczo w pełnym brzmieniu. Do czasu zatwierdzenia Szkoła nosi imię Mikołaja Kopernika

§ 4

Szkoła ma własny sztandar.

§ 5

1. Czas trwania cyklu kształcenia, zawody i podbudowa w poszczególnych szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie
1) II Liceum Ogólnokształcące
a) 3-letnie
b) z rozszerzoną informatyką z problematyką europejską na podbudowie gimnazjum

2) III Liceum Profilowane
a) 3-letnie
b) profile: - ekonomiczno-administracyjny
- usługowo-gospodarczy
- zarządzanie informacją
na podbudowie gimnazjum

3) Technikum nr 2
a) 4-letnie
b) zawody: - technik ekonomista
- technik hotelarstwa
na podbudowie gimnazjum

4) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna nr 2
a) 2-letnia
b) zawody: - piekarz
- cukiernik
- krawiec
- kucharz małej gastronomii
na podbudowie gimnazjum

5) Szkoła Policealna
a) 2-letnia
b) zawody:
- technik informatyk
- technik ekonomista
- technik obsługi turystycznej
na podbudowie szkoły średniej

6) Gimnazjum dla Dorosłych
a) 3-letnie
b) przysposabiające do zawodu lub przysposabiające do zawodu
na podbudowie szkoły podstawowej

7) Liceum Ekonomiczne
a) 5-letnie
b) zawód: technik ekonomista na podbudowie szkoły podstawowej


8) Liceum Agrobiznesu
a) 5-letnie
b) zawód: technik Agrobiznesu na podbudowie szkoły podstawowej


9) Policealne Studium Zawodowe
a) 2-letnie
b) na podbudowie Liceum Ogólnokształcącego


10) Liceum Ogólnokształcące
a) 4-letnie
b) na podbudowie szkoły podstawowej

11) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
a) 3-letnie
b) zawód: kucharz(cukiernik) na podbudowie szkoły podstawowej specjalnej


§ 6

Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe w Oleśnie


§ 7

Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania w Opolu

§ 8

Szkoła współpracuje z placówkami oświatowymi za granica:
- Gimnazjum w Steinfeld (Niemcy)
- Gimnazjum w Brzeźanach (Ukraina)

§ 9

Na zasadach określonych w art. 56 ust. 1. Ustawy o systemie oświaty w szkole mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły

§ 10

1. Szkoła jest jednostką budżetową
2. W szkole mogą być tworzone środki specjalne
3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują odrębne przepisy


§ 11

1. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami
2. Świadectwa i inne druki szkolne pieczętowane są pieczęcią szkoły
3. Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących to nazwa na pieczęci urzędowej wspólna dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład
4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach

§ 12

Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.

§ 13

Praktyczną naukę zawodu szkoła organizuje na zasadach określonych w odrębnych przepisach

§ 14

Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
1. Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem
2. Biblioteki
3. Gabinetu pielęgniarki szkolnej
4. Internatu
5. Stołówki
6. Klubu młodzieżowego
7. Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych
8. Pracowni komputerowej
9. Bezpłatnych połączeń internetowych z komputerów zainstalowanych w szkole


§ 15

W ramach Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Szkoła może tworzyć nowe typy szkół w zależności od zapotrzebowania środowiska lokalnego i za zgodą organu prowadzącego.


Rozdział III

Cele i zadania szkoły

§ 16

Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących jest szkołą publiczną, która:

1. Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania
2. Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
3. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach
4. Realizuje:

a) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkół zawodowych również podstawy programowe kształcenia w danym zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego

b) ramowy plan nauczania

5. Realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
6. W szkole obowiązuje wewnątrzszkolny system oceniania zatwierdzony przez Radę Szkoły i Radę Pedagogiczną

§ 17

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z 7.09.1991 r. o systemie oświaty, a w szczególności:
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
3. wyposaża w wiedzę niezbędną do podnoszenia kwalifikacji w drodze samokształcenia, szkolenia kursowego lub studiów wyższych po otrzymaniu świadectwa dojrzałości lub uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
4. wyposaża w zasób podstawowych wiadomości teoretycznych i praktycznych w zakresie określonego zawodu.
5. prowadzi edukację ekologiczną
6. w pracy dydaktyczno-wychowawczej zapewnia podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej
7. przygotowuje do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym
8. wychowuje w duchu demokracji i poszanowania praw człowieka
9. dba o zwiększenie udziału młodzieży nie tylko w życiu szkoły, ale i środowiska
10. rozwija indywidualne uzdolnienia i zainteresowania oraz umiejętności samokształcenia

§ 18

Rodzice i nauczyciele na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży

§ 19

1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny
b) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.


§ 20

1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
a) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia
b) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury

2. Opiekę nad uczniami poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę. Sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice
3. Opiekę nad uczniami podczas praktycznej nauki zawodu realizowanej poza Szkołą regulują odrębne przepisy

§ 21

1. Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe
2. Projekt planu przygotowuje Wicedyrektor ds. kształcenia ogólnego, opieki i wychowania
3. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa załącznik nr .........
do Statutu

§ 22

Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy

§ 23

1. Indywidualne formy opieki nad uczniem polegają w szczególności na:
a) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej
b) występowaniu w razie potrzeby do organu prowadzącego Szkołę o udzielanie pomocy finansowej w zakresie przekraczającym możliwości Szkoły
c) zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego
d) udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności w razie stwierdzenia zaistnienia podstaw do ewentualnego obniżenia wymagań edukacyjnych

2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. a. przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach


§ 24

1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli prowadzących zajęcia
edukacyjne w tym oddziale.
2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi powierzony oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego
3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
a) z urzędu
b) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy
c) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału
5. W treści wniosku powinny być przedstawione dowody naruszania zadań opiekuńczo-wychowawczych, które Dyrektor szkoły musi potwierdzić
6. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwiania Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni
7. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia statutu


Rozdział 4

Wewnątrzszkolny system oceniania

§ 25

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
2. Szczegółowe cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują odrębne przepisy.
3. Przepisy niniejszego rozdziału nie maja zastosowania do oceniania z religii (etyki).


§ 26

1. Na początku każdego roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są:
1) przez nauczyciela - o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez niego programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o zasadach otrzymywania do wglądu sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych,
2) przez wychowawcę - o zasadach oceniania zachowania oraz obowiązującej w Szkole skali ocen, o której mowa w §26 ust. 1-2.
2. Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
3. Przepisy ust. 1 pkt 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób ustalających oceny klasyfikacyjne z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w ramach praktycznej nauki zawodu realizowanej przez Szkołę.

§ 27

Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się na koniec pierwszego semestru. Pierwszy semestr trwa od początku roku szkolnego do ostatniego piątku poprzedzającego ferie zimowe.

§ 28

1. W Szkole obowiązuje skala ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:
1) stopień celujący - 6
2) stopień bardzo dobry - 5
3) stopień dobry - 4
4) stopień dostateczny - 3
5) stopień dopuszczający - 2
6) stopień niedostateczny -1
2. W Szkole obowiązuje następująca skala śródrocznych ocen zachowania ucznia: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.
3. Obowiązująca w Szkole skala ocen podlega opublikowaniu w Statucie Szkoły i udostępniona jest w bibliotece szkolnej.

§ 29

1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2. Rodzice są zobowiązani do uczestniczenia w wywiadówkach (zebraniach rodziców). Szkoła umożliwia rodzicom bieżącą analizę postępów edukacyjnych i zachowania poprzez organizowanie dyżurów nauczycielskich w pierwszą środę każdego miesiąca (od 15.00 do 16.00) w czasie trwania zajęć szkolnych.
3. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach śródrocznych (końcoworocznych). Klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej odbywa się dwa dni przed końcem każdego semestru.
4. Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy klas zawiadamiają rodziców ucznia o przewidywanym dla niego śródrocznym (końcoworocznym) stopniu niedostatecznym. Wychowawca klasy na specjalnie przygotowanym formularzu sporządza notatkę o ocenie niedostatecznej i przekazuje rodzicom ucznia na spotkaniu z rodzicami (wywiadówka). Rodzice podpisem potwierdzają przyjęcie do wiadomości tej informacji. Formularze z podpisami pozostają w dokumentacji szkoły.
5. W przypadku nieobecności rodziców na spotkaniu z wychowawcą, w sprawie niedostatecznych ocen śródrocznych uczniowie zostają powiadomieni listem poleconym, za osobistym potwierdzeniem odbioru przesyłki. Fakt ten zostaje odnotowany w sekretariacie szkoły.
6. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do ocen ustalanych przez osoby, o których mowa w § 26 ust. 3.
7. W razie potrzeby wychowawca z inicjatywy własnej albo na żądanie ucznia lub jego rodziców informuje o warunkach dopuszczalności przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego.


§ 32


1. W przypadku braku podstaw do końcoworocznego klasyfikowania ucznia z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, z powodu nieobecności na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na nie w szkolnym planie nauczania, uczeń może przystąpić do egzaminu lub egzaminów klasyfikacyjnych.
2. Uprawnienie do egzaminu klasyfikacyjnego realizowane jest:
1) na skierowany do Dyrektora wniosek ucznia lub jego rodziców, albo uzgodniony z uczniem i jego rodzicami wniosek nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, bądź wychowawcy - jeżeli nieobecność była usprawiedliwiona
2) na prośbę ucznia lub jego rodziców i za zgodą Rady Pedagogicznej - jeżeli nieobecność była nieusprawiedliwiona.
3. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a jeżeli jest to niemożliwe z powodu jego nieobecności, inny nauczyciel Szkoły posiadający kwalifikacje takie same lub uznane za zbliżone, wyznaczony przez Dyrektora (nauczyciel egzaminujący) w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest w formie ustnej lub pisemnej, albo w obu tych formach łącznie, o czym rozstrzyga nauczyciel egzaminujący, zawiadamiając o tym Dyrektora.
5. Termin egzaminu klasyfikującego wyznacza Dyrektor w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami, nie później jednak niż przed rozpoczęciem nowego semestru lub roku szkolnego, informując przy tej okazji ucznia o terminie i formie egzaminu.

§ 33

Przepisy § 32 stosuje się odpowiednio do egzaminu klasyfikacyjnego ucznia realizującego indywidualny tok lub program nauki, albo spełniający obowiązek nauki poza Szkołą, z tym że termin egzaminu może być wyznaczany w ciągu całego roku szkolnego, nie później jednak niż przed rozpoczęciem nowego semestru lub roku szkolnego.

§ 34

1. Na zasadach określonych w odrębnych przepisach uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z zajęcia edukacyjnego, z którego uzyskał niedostateczną końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną, a w wyjątkowych przypadkach - z dwóch zajęć edukacyjnych. Przepis § 29 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
2. W szkole ponadgimnazjalnej oraz dotychczasowej ponadpodstawowej uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym).
3. Ustalona przez wychowawcę ocena zachowania jest oceną ostateczną.


Dział II

ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ

Rozdział 1

Zagadnienia podstawowe

§ 35

1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych określają odrębne przepisy
2. Organy, o których mowa w ust. 1 mogą ingerować w działalność Szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie

§ 36

1. Szkołą kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora przy pomocy wicedyrektorów oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze
2. Dyrektor szkoły oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole i instruktorów praktycznej nauki zawodu

§ 37

Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.

§ 38

W szkole działają organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Szkoły i Rada Rodziców

§ 39

1. Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności
2. Celem stworzenia warunków do współdziałania, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor nie rzadziej niż 2 razy w roku, organizuje spotkania z przewodniczącymi Rady Szkoły, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.
Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony przez Radę nauczyciel.


§ 40

1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Szkoły, Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad Szkołą, a w sprawach wymienionych w art. 34a , ust 1 ustawy także organ prowadzący Szkołę
3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.


§ 41

Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 ustawy


§ 42

1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych miedzy działającymi w Szkole organami należy do Rady Szkoły
2. Ostateczne rozstrzygnięcie w tego rodzaju sprawach podejmuje Dyrektor
3. Przepis § 40 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 43

Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
1) Odpowiedzialności dyscyplinarnej
2) Odpowiedzialności porządkowej
3) Sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.


Rozdział 2

Dyrektor Szkoły

§ 44

1. Stanowisko, dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Szkołę.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 45

1. Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje je na zewnątrz
2) sprawuje nadzór pedagogiczny (z zastrzeżeniem art. 36. ust. 2 ustawy )
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne.
4) realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
6) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych

2. Dyrektor Szkoły może w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

3. Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.


$ 46

Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1. zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
4. określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków
5. współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a) zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły
b) ustala regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Szkoły
c) ustala regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
d) ustala plan urlopów pracowników szkoły nie będących nauczycielami
6. Administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem

§ 47

Dyrektor liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, ustala profile kształcenia prowadzone w tym liceum

§ 48

Dyrektor liceum ogólnokształcącego w porozumieniu z Radą Szkoły, albo Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

§ 49

Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii Powiatowego Urzędu Pracy ustala zawody i profile kształcenia zawodowego w jakich kształci szkoła.

§ 50

Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim

§ 51

Dyrektor organizuje powstanie Rady Szkoły na łączny wniosek Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców

§ 52

Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela-opiekuna. Odmowa następuje w drodze decyzji.

§ 53

Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

§ 54

Jako przewodniczący RP prowadzi i przygotowuje zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

§ 55

Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.


Rozdział 3

Inne stanowiska kierownicze

§ 56

1. W Szkole tworzy się następujące inne stanowiska kierownicze:
1) wicedyrektor do spraw ds. kształcenia ogólnego, opieki i wychowania
2) wicedyrektor do spraw ds. kształcenia zawodowego,
3) kierownik internatu.
2. Powierzenie tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Szkołę, Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.

§ 57

1. Do zadań i kompetencji wicedyrektora ds. kształcenia ogólnego, opieki i wychowania należy czuwanie nad właściwą dyscypliną pracy uczniów i nauczycieli poprzez:
1) sprawdzanie i egzekwowanie punktualności rozpoczynania i kończenia zajęć szkolnych,
2) dbanie o właściwą frekwencję uczniów i nauczycieli,
3) sprawdzanie ładu i porządku pracowni, sal lekcyjnych, korytarzy i innych pomieszczeń; dbanie o estetykę pomieszczeń,
4) informowanie dyrektora o wszelkich niedociągnięciach i pozytywach w pracy nauczycieli i uczniów.
2. Przestrzeganie prawidłowości procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez:
1) hospitacje lekcji i zajęć pozalekcyjnych - badanie wyników nauczania
2) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
3) sprawdzanie i zatwierdzanie rozkładów materiału z poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących,
4) kontrolę realizacji programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących,
5) nadzorowanie pracy organizacji młodzieżowych działających w szkole,
6) współpracę z samorządem uczniowskim poprzez wspólne opracowanie kalendarza imprez.
7) wyznaczanie nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie i prowadzenie apeli, akademii i zabaw dla młodzieży oraz wszelkich innych imprez organizowanych przez młodzież i nauczycieli,
8) nadzorowanie organizowania wycieczek szkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
9) wyznaczanie dyżurów nauczycieli i dopilnowanie ich pełnienia,
10) opracowanie przydziału dodatkowych zadań dla nauczycieli wynikających ze statutowej działalności szkoły,
11) dbanie o urządzenie i estetykę pracowni przedmiotów ogólnokształcących.
3. Wykonywanie innych zadań poprzez:
1) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia przez nauczycieli podstawowych dokumentów (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, protokoły egzaminów dojrzałości itp.),
2) współudział w ocenie pracy nauczycieli,
3) współudział w opracowaniu rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
4) współudział w sporządzaniu arkusza organizacyjnego,
5) wykonywanie wszelkich innych zadań i czynności wynikających z potrzeb szkoły i prawidłowego kierowania jej działalnością.
4. Do zadań i kompetencji wicedyrektora ds. kształcenia zawodowego należy egzekwowanie właściwej dyscypliny pracy nauczycieli i uczniów poprzez:
a) kontrolę punktualności rozpoczynania i kończenia lekcji i zajęć oraz przerw,
b) kontrolę przebiegu procesu dydaktycznego na lekcjach i zajęciach,
c) sprawdzanie absencji nauczycieli i organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
d) sprawdzanie absencji uczniów oraz informowanie wychowawców i dyrekcji o zaistniałych w tym względzie niedociągnięciach w celu ich wyeliminowania,
e) ustalenie terminarza i miejsc odbywania praktycznej nauki zawodu dla klas, w których jest taka nauka przewidziana (z uwzględnieniem odrębnych przepisów),
f) opracowanie regulaminu praktycznej nauki zawodu i zajęć praktycznych (po konsultacji z nauczycielami zawodu).

5. Przestrzeganie prawidłowości przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez:
1) hospitację lekcji i zajęć praktycznych,
2) sprawdzanie i zatwierdzanie rozkładów materiałów z poszczególnych przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych,
3) kontrolę realizacji programów nauczania przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych,
4) współpracę z zakładami pracy w zakresie zapewnienia realizacji programów praktyk i zajęć praktycznych,
5) sporządzanie umów z zakładami pracy na odbywanie w nich praktyk zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) nadzorowanie prawidłowości prowadzenia nauki jazdy oraz kontrola prowadzonej w tym zakresie dokumentacji,
7) odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie bazy do kształcenia praktycznego,
8) nadzorowanie pracy Komisji Przedmiotów Zawodowych,
9) nadzorowanie organizacji konkursów i olimpiad,
10) organizowanie i nadzorowanie egzaminów z przygotowania zawodowego
i praktycznej nauki zawodu oraz w zakresie prowadzenia prac dyplomowych,
11) nadzorowanie wycieczek do zakładów pracy w ramach zajęć praktycznych oraz innych wycieczek przedmiotowych,
12) przekazywanie Dyrektorowi informacji o przebiegu i realizacji programu kształcenia zawodowego oraz pracy nauczycieli przedmiotów zawodowych.
6. Wykonywanie innych zadań poprzez:
1) sprawdzanie prawidłowości prowadzenia dzienników lekcyjnych,
2) kontrolę prawidłowości prowadzenia indeksów praktycznej nauki zawodu
i dzienniczków praktyk przez uczniów,
3) współudział w opracowaniu tygodniowego rozkładu zajęć zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej uczniów i nauczycieli,
4) współudział w opracowaniu rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
5) współudział w sporządzaniu arkusza organizacyjnego,
6) wykonywanie wszelkich innych zadań i czynności wynikających z potrzeb szkoły i prawidłowego kierowania jej działalnością.
7. Kierownik internatu:
1) kieruje całokształtem pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu,
2) planuje, organizuje i kieruje pracą wychowawczą, utrzymując ład organizacyjny
i wpływając na zachowanie zasad higieny pracy umysłowej,
3) organizuje i kieruje pracą wszystkich osób zatrudnionych w internacie,
4) ustala tygodniowy harmonogram zajęć wychowawców, nadzoruje ich pracę, służy pomocą,
5) przewodniczy radzie wychowawców internatu i wraz z wychowawcami uczestniczy w posiedzeniach rady pedagogicznej szkoły,
6) odpowiada wraz z wychowawcami za realizację planu pracy opiekuńczo-wychowawczej grup wychowawczych
7) stwarza odpowiednie warunki do realizacji zadań wychowawczych,
8) organizuje współdziałanie internatu z rodzicami, szkołą i środowiskiem,
9) czuwa nad zabezpieczeniem opieki lekarskiej i higienicznej wychowanków internatu,
10) odpowiada za dokumentację pracy internatu,
11) odpowiada za majątek, działalność gospodarczą oraz za stan inwentarza, a także za wyposażenie i urządzenie internatu,
12) prowadzi hospitacje zajęć wychowawczych i pracy wychowawców, ocenia pracę grup wychowawczych,
13) reprezentuje placówkę na zewnątrz,
14) o wszelkich zmianach organizacyjnych informuje odpowiednio wcześniej swoich przełożonych, podwładnych i podopiecznych,
15) przygotowuje projekty przydziałów czynności dla podległych sobie pracowników,
16) czuwa nad samokształceniem i doskonaleniem całego zespołu wychowawców,
17) wykonuje inne czynności na zlecenie dyrektora szkoły,
18) decyduje o bieżących sprawach procesu pedagogicznego oraz wychowawczo-opiekuńczego w internacie,
19) pełni nadzór pedagogiczny nad wychowawcami internatu,
20) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla wychowawców.
8. W szkole można utworzyć stanowisko kierownika szkolenia praktycznego.
9. Szczegółowy zakres kompetencji osób zajmujących inne stanowiska kierownicze określa Dyrektor, powierzając te stanowiska.
10. W sytuacji gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych zakres zastępstwa Wicedyrektora do spraw kształcenia ogólnego, opieki i wychowania rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora. W razie nieobecności wicedyrektora do spraw kształcenia ogólnego, opieki i wychowania decyzje dotyczące bieżących spraw szkoły podejmuje wicedyrektor do spraw kształcenia zawodowego.


Rozdział IV

Rada Pedagogiczna

§ 58

W szkole działa Rada Pedagogiczna.

§ 59

1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor
4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa regulamin działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:
a) sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania posiedzeń Rady Pedagogicznej
b) wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej
c) kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej
d) zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu szkoły

§ 60

1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia ucznia z listy uczniów
6) uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności

2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę
2) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi
3) powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływanie z tych stanowisk
4) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
5) projekt planu finansowego szkoły
6) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród i innych wyróżnień
7) propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
8) podjęcia w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje stosownie do art. 56 ustawy

3. Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie
4. Rada Pedagogiczna może podejmować decyzje dotyczące zadań szkoły wynikające z odrębnych przepisów oświatowych.

5. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkole
2) deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach


§ 61

Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

§ 62

Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.


Rozdział 5

Rada Szkoły

§ 63

W Szkole działa Rada Szkoły.

§ 64

1. Kadencja członków Rady Szkoły trwa trzy lata szkolne. Corocznie można dokonać zmiany 1/3 składu.
2. Wybory członków Rady Szkoły przeprowadza się do końca października.
3. Dotychczasowa Rada Szkoły działa do pierwszego zebrania Rady Szkoły w nowym składzie.
4. Pierwsze zebranie Rady Szkoły zwołuje i otwiera dotychczasowy Przewodniczący Rady Szkoły, a jeżeli jest to niemożliwe - Dyrektor.

§ 65

1. W skład Rady Szkoły wchodzi po 4 nauczycieli, rodziców i uczniów.
2. Członkowie Rady Szkoły są wybierani oddzielnie przez poszczególne grupy reprezentowane w Radzie.


§ 66

Nauczyciele wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły podczas posiedzenia plenarnego Rady Pedagogicznej na zasadach określonych w przepisach niniejszego rozdziału statutu, z wyłączeniem § 55, kwestiach nie unormowanych stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.

§ 67

1. Rodzice i uczniowie wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły na zebraniach, odpowiednio, rodziców i uczniów, organizowanych przez Dyrektora.
2. Do zebrania rodziców w sprawie wyboru przedstawicieli do Rady Szkoły stosuje się odpowiednio § 76 - 78, z zastrzeżeniem pierwszeństwa regulacji § 68 - 71.
3. Do zebrania uczniów w sprawie wyboru przedstawicieli do Rady Szkoły stosuje się odpowiednio § 84 i 86, z zastrzeżeniem pierwszeństwa regulacji § 68 - 71.


§ 68

1. Wybory członków Rady Szkoły przeprowadzają komisje wyborcze, które tworzą: przewodniczący zebrania oraz 2 osoby wybrane w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do Rady Szkoły.
2. Do zadań komisji należy: przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków Rady Szkoły, przygotowanie kart do głosowania, obliczenie głosów i ogłoszenie wyników głosowania.
3. Przebieg czynności, o których mowa w ust. 2 dokumentuje protokół sporządzony przez jednego z członków komisji, a podpisany przez jej pełny skład.
4. Protokoły, o których mowa w ust. 3, przekazuje się Dyrektorowi.

§ 69

1. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania, opatrzonych pieczęcią szkoły.
3. Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów.

§ 70

1. Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca stawia znak "X" obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.
2. Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskaże co najmniej jedną osobę, na którą głosuje, jednak nie więcej niż wynosi liczba wybieranych przez zebranie członków Rady Szkoły.

§ 71

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez wyborców podczas zebrania. Osoba kandydująca do Rady Szkoły powinna wyrazić na to zgodę.
2. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości otrzymanych głosów przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada ostatnie do obsadzenia - przez jedno z zebrań - miejsce w Radzie Szkoły, rozstrzygają kolejne tury głosowania zarządzone przez przewodniczącego zebrania.

§ 72

1. Członkostwo w Radzie Szkoły wygasa wskutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się członkostwa,
3) ukończenia przez ucznia nauki w szkole,
4) zakończenia nauki w szkole przez dziecko,
5) rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem.
2. Wygaśnięcie członkostwa stwierdza Rada Szkoły.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada Szkoły podejmuje uchwałę o wstąpieniu na miejsce dotychczasowego członka, kandydata, który na wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów i nie utracił prawa wybieralności.
4. W razie braku możliwości, o której mowa w ust. 3, przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy § 62 - 67 stosuje się odpowiednio.

§ 73

1. Rada Szkoły stanowi forum porozumienia społeczności szkolnej służącej współpracy i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Szkoły.
2. Do kompetencji Rady Szkoły należy w szczególności:
1) uchwalanie i nowelizowanie:
a) Statutu,
b) Regulaminu działalności Rady Szkoły
2) odwoływanie się od decyzji Kuratora w sprawie uchwalenia Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 ustawy),
3) wyrażanie opinii w sprawach:
a) powierzenia stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę,
b) przedłużenia powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
c) powierzenia innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwołania z tych stanowisk,
d) planu finansowego Szkoły,
e) planu pracy Szkoły,
f) projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
g) związanych z przygotowaniem oceny pracy Dyrektora,
h) innych istotnych dla Szkoły.
4) występowanie do:
a) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Szkoły, Dyrektora, lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
b) Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
c) Dyrektora o zorganizowanie posiedzenia Rady Pedagogicznej,
d) Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela; wniosek ten ma charakter wiążący dla Dyrektora,
e) Organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o nadanie lub zmianę imienia Szkoły,
f) Kuratora z wnioskiem o utworzenie wojewódzkiej rady oświatowej,
5) przedstawianie wniosków w sprawie rocznego plany finansowego środków specjalnych Szkoły,
6) ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu szkoły.
3. Rada Szkoły może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów i określić warunki ich uzyskania.

§ 74

1. Rada Szkoły może gromadzić fundusze przeznaczone na wspieranie działalności statutowej Szkoły (Fundusz Rady Szkoły).
2. Źródłami Funduszu Rady Szkoły są w szczególności:
1) dochody z imprez organizowanych przez Radę Szkoły,
2) darowizny.
3. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Szkoły.


Rozdział 6

Rada Rodziców

§ 75


1. W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.
3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym
szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych
organach - z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do Rady Szkoły, określa
Regulamin działalności Rady Rodziców.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę Rodziców, nie może
być sprzeczny ze Statutem.
5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale
współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.

§ 76

1. Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:
1) w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,
2) w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia
Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.
2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu,
miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia, w sposób
zwyczajowo przyjęty w Szkole. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje organ Rady
Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.
3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym
samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.

§ 77

1. Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.
2. Z głosem doradczym w Zgromadzeniu ogółu rodziców mogą wziąć udział:
1) Dyrektor lub wyznaczony przez niego Wicedyrektor,
2) osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Rodziców,
3) osoby dopuszczone do udziału przez Zgromadzenie.
3. Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie protokołu,
zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce Zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku
prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3) listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników
Zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.

§ 78

1. Uchwały Zgromadzenia ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością
głosów, w głosowaniu jawnym (przez podniesienie ręki), w obecności co najmniej
(quorum):
1) połowy rodziców - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
2) 40 rodziców - w drugim terminie Zgromadzenia.
2. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa
o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się"
są pomijane.
3. Jeżeli ogół rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum o jakim mowa w ust. 1
pkt 1, oznacza udział rodziców w Zgromadzeniu w liczbie minimum równej
pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu rodziców.


§ 79

1. Rada Rodziców może występować do innych organów Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności w sprawie utworzenia Rady Szkoły.
2. Na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela Rada Rodziców:
1) może wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela; wniosek ten ma charakter wiążący dla Dyrektora,
2) opiniuje dorobek zawodowy nauczyciela w związku z jego awansem zawodowym.

§ 80

1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Szkoły
(Fundusz Rady Rodziców).
2. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady
Rodziców.
3. W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.


Rozdział 7

Samorząd Uczniowski


§ 81


Wszyscy uczniowie Szkoły, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski.

§ 82


1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów
Szkoły.
2. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
1) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
2) Wiceprzewodniczący Samorządu Uczniowskiego
3) Skarbnik
3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności
wobec organów Szkoły.

§ 83

1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa
Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz
wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem, opiekun
Samorządu Uczniowskiego.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.


§ 84


1. Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.
2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia, w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole.
3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu uczniów może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
4. Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.
5. Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce Zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności
w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3) listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.
6. Uchwały Zgromadzenia ogółu uczniów w sprawie Regulaminu Samorządu Uczniowskiego podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, przy udziale w głosowaniu co najmniej (quorum):
1) połowy uczniów - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
2) 40 uczniów - w drugim terminie Zgromadzenia.
7. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się" są pomijane.
8. Jeżeli ogół uczniów stanowi liczbę nieparzystą, quorum o jakim mowa w ust. 6 pkt 1, oznacza liczbę minimum równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu uczniów.
9. Głosowanie przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, składająca się z osób wybranych w głosowaniu jawnym spośród uczestników Zgromadzenia uprawnionych do głosowania; członkowie komisji powołują spośród siebie przewodniczącego.

§ 85

Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować Regulamin Samorządu Uczniowskiego
w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych oddziałach. Przepisy § 80 stosuje się odpowiednio.

§ 86

Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem, normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego.


§ 87

Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

§ 88

1. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących takich podstawowych praw uczniów, jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
2. Samorząd Uczniowski ponadto:
1) może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2) wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) wyraża opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela, jeśli o opinię taką wystąpi Dyrektor.


Dział III

ORGANIZACJA SZKOŁY

Rozdział 1

Planowanie działalności Szkoły

§ 89


1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy
jest rok szkolny.
2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.

§ 90

Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią, ustalane przez Dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:
1) szkolny plan nauczania,
2) arkusz organizacji Szkoły,
3) tygodniowy rozkład zajęć.

§ 91

Szkolny plan nauczania ustala się z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego oraz ze wskazaniem przeznaczenia godzin do dyspozycji Dyrektora, na podstawie ramowego planu nauczania, określonego w odrębnych przepisach.

§ 92

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz
organizacji Szkoły opracowywany na podstawie szkolnego planu nauczania oraz z uwzględnieniem planu finansowego Szkoły.
2. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę.
3. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników
Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin
edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.

§ 93

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 94

Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne
przepisy.


Rozdział 2

Podstawowe formy działalności edukacyjnej

§ 95


1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a zajęć praktycznych 55 minut.
3. Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły, może podjąć uchwałę,
w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina
zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie szkolnego planu nauczania.
4. W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy międzylekcyjne -
pięciominutowe, dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę - dwudziestominutową.

§ 96

1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły ponad podstawowej regulowana jest odrębnymi przepisami.

§ 97

1. Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe (dodatkowe) mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane lub współorganizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych.
3. W miarę posiadanych środków Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne,
w formie kół i zespołów zainteresowań.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań nie może być niższa niż
15 uczniów. W razie większej liczby chętnych do udziału w zajęciach decyduje kolejność zgłoszeń.
5. Liczba uczestników w grupie na zajęciach fakultatywnych nie może być niższa niż 15 uczniów.

§ 98

Na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców lub rodziców, szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia pozalekcyjne pod warunkiem finansowania tych zajęć ze środków rodziców

§ 99

Organizowanie i finansowanie praktycznej nauki zawodu, prawa i obowiązki
podmiotów organizujących tę naukę oraz uczniów odbywających praktyczną naukę
zawodu, regulują odrębne przepisy.

Rozdział 3

Szczególne formy działalności edukacyjnej

§ 100


1. Szkoła może prowadzić: oddziały dwujęzyczne,
2. Do oddziałów wymienionych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 95 - 97 ust. 1 i 2, z uwzględnieniem odrębnych przepisów i przepisów ustępów następnych.



Rozdział 4

Działalność innowacyjna i eksperymentalna

§ 101


1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną na zasadach określonych w odrębnych przepisach.



Rozdział 5

Biblioteka szkolna

§ 102


1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie.
2. W skład biblioteki wchodzą:
1) wypożyczalnia
2)czytelnia
3)centrum multimedialne.

§ 103

1. Z biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie,
2) nauczyciele i inni pracownicy Szkoły,
3) rodzice,
4) inne osoby - za zgodą Dyrektora.
2. Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
3. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.

§ 104

Zadania nauczyciela-bibliotekarza:

1) Gromadzenie, przechowywanie i konserwacja materiałów bibliotecznych takich jak: książki, czasopisma i inne druki.
2) Opracowywanie zgromadzonych materiałów bibliotecznych
3) Udostępnienie materiałów bibliotecznych, udzielanie pomocy fachowej w ich wykorzystaniu oraz informowanie o zawartości zbiorów
4) Stwarzanie warunków do utrwalania, pogłębiania oraz rozszerzania wiadomości i umiejętności uczniów nabywanych zarówno na lekcjach jak i na zajęciach pozalekcyjnych, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
5) Propagowanie książki oraz inspirowanie czytelnictwa
6) Udostępnianie zbiorów
7) Pełnienie bibliotecznej służby informacyjnej
8) Praca z: Kołem Przyjaciół Biblioteki
9) Realizacja programu przysposobienia czytelniczego
10) Organizacja i administrowanie biblioteką
11) Planowanie i sprawozdawczość łącznie ze statystyką biblioteczną
12) Nadzór nad centrum multimedialnym

§ 105

1. Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych.
2. Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego
rozkładu zajęć, w szczególności w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów
podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
3. Godziny pracy biblioteki w czasie ferii zimowych i letnich każdorazowo ustala Dyrektor.

§ 106

Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin biblioteki.


Rozdział 6

Stołówka szkolna

§ 107


1. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy
Szkoły. W miarę możliwości, za zgodą Dyrektora, ze stołówki mogą też korzystać inne osoby.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Szkoły z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów potrzebujących szczególnej opieki w zakresie żywienia.
3. Wnioski w sprawie zwolnień, o których mowa w ust. 2, składają rodzice lub wychowawcy albo pedagog szkolny.


Rozdział 7

Internat

§ 108


1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania Szkoła organizuje internat.
2. Internat prowadzi działalność w okresach trwania zajęć edukacyjnych.
3. Zakwaterowanie i wyżywienie w internacie mogą być całkowicie lub częściowo
odpłatne, w zależności od posiadanych przez Szkołę środków finansowych.

§ 109

1. W internacie tworzy się grupy wychowawcze, składające się z 30 - 40 uczniów - wychowanków internatu.
2. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie wynosi 49 godzin zegarowych dla jednej grupy wychowawczej.

§ 110

1. Działalnością internatu kieruje i za nią odpowiada Kierownik internatu.
2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, w internacie może być zatrudniony wychowawca - opiekun nocny.

§ 111

Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności internatu
określa Regulamin internatu, stanowiący załącznik nr 6 do Statutu.


Dział IV

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

Rozdział 1


Zagadnienia podstawowe

§ 112


1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne
przepisy.

§ 113

Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania
określają odrębne przepisy.


Rozdział 2

Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne.

§ 114

1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie a także o szanowanie godności osobistej uczniów.
2. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.

§ 115

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach
określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
2) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności
poprzez:
a) realizację obowiązujących programów nauczania,
b) stosowanie właściwych metod nauczania,
c) systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
d) pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzeniu zajęć,
e) właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności
pedagogicznej,

3) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,
4) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
5) udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu
o rozpoznane potrzeby uczniów.

3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na 5 tygodni przed zakończeniem okresu (roku szkolnego) przekazują wicedyrektorowi listę uczniów zagrożonych oceną niedostateczną okresową (roczną). Wicedyrektor informuje o tym wychowawców. O przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym, wychowawca klasy informuje
w formie pisemnej ucznia i jego rodziców, na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku szkolnego)


§ 116

1. Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
2. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady
Pedagogicznej, na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 ustawy.

§ 117

Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne
doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy
merytorycznej, w szczególności poprzez:
1) pracę własną,
2) udział w pracach zespołów nauczycielskich,
3) korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.

§ 118

Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy
nauczycieli określają odrębne przepisy.

§ 119

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale mogą tworzyć zespół oddziałowy, a nauczyciele danego przedmiotu edukacyjnego lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą poszczególnych zespołów, o których mowa w ust. 1, kieruje, powołany przez Dyrektora, przewodniczący zespołu.
3. Zespół oddziałowy i przedmiotowy pracują według planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy Szkoły.
4. Cele i zadania zespołu oddziałowego i przedmiotowego obejmują w szczególności:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla ujednolicenia zestawu programów nauczania, uzgadniania sposobów realizacji tych programów oraz korelowania treści nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz
sposobów badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
metodycznego dla początkujących nauczycieli,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
5) wspólne opiniowanie przygotowywanych w Szkole lub proponowanych do realizacji w Szkole innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 120

Dla realizacji celów i zadań o charakterze interdyscyplinarnym Rada Pedagogiczna może utworzyć zespół problemowo - zadaniowy, określając szczegółowy zakres jego działania. Przepisy § 123 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.


Rozdział 3

Zakres zadań wychowawcy


§ 121


1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego edukacji
oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole
uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
2) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji
wychowawcy,
3) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów,
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także
wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu
napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie
indywidualnej opieki,
5) utrzymuje kontakt z rodzicami, w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich
działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców
pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych
oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Organizację i formy udzielania na terenie Szkoły pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt 6, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy
psychologicznej i pedagogicznej.

4. Wychowawca klasy zakłada i prowadzi dziennik lekcyjny i arkusze ocen swojej klasy


§ 122

1. Realizując zadania wymienione w § 114 ust. 2 pkt 5, wychowawca w szczególności organizuje spotykania z rodzicami uczniów, nie rzadziej niż 4 razy w ciągu roku szkolnego.
2. O terminie spotkań, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor, na wniosek
wychowawcy.
3. Informację o spotkaniu przekazuje się zainteresowanym w sposób
zwyczajowo przyjęty w Szkole, co najmniej na dni przed planowanym
terminem spotkania.
4. W spotkaniach z rodzicami mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będący
wychowawcami.


Rozdział 4

Zakres zadań pedagoga szkolnego

§ 123


1. Do zakresu działania pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych i psychofizycznych uczniów,
2) udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej potrzebującym
tego uczniom,
3) prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów,
4) kierowanie uczniów na badania specjalistyczne,
5) inspirowanie oraz przeprowadzanie innych, niż wymienione w przepisach
poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym
i resocjalizacyjnym,
6) udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności
w wychowywaniu własnych dzieci,
7) udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom w ich pracy
8) z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.

2. Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy, obejmujący także zasady współdziałania Szkoły z poradnią psychologiczno- pedagogiczną, zatwierdzany przez Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swej
pracy.
4. Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 124

1. W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny ściśle współpracuje z właściwą miejscowo poradnią psychologiczno -pedagogiczną, szczególnie w indywidualnych przypadkach uczniów, którym udzielenie pomocy przez poradnię ocenia jako niezbędne.
2. Za zgodą Dyrektora pedagog szkolny może współpracować w realizacji swoich zadań
z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom
i rodzicom.
3. Do uprawnień pedagoga szkolnego należy ponadto w szczególności:
1) przeprowadzenie wywiadów środowiskowych,
2) korzystanie z dokumentów pozostających w gestii Szkoły,
3) współdziałanie z odpowiednimi placówkami oświatowymi, organami sądowymi, policją i innymi podmiotami, zwłaszcza jeżeli stan zagrożenia dobra ucznia uzasadnia takie współdziałanie.

Rozdział 5

Zakres zadań pielęgniarki szkolnej

§ 125

1. W szkole prowadzona jest opieka zdrowotna przez pielęgniarkę.
Do zadań pielęgniarki należy:
1) organizowanie, wykonywanie i interpretowanie badań przesiewowych,
2) współudział w przygotowaniu powszechnych lekarskich badań uczniów
i wykorzystywanie wyników tych badań,
3) współpraca z wychowawcami klas w zakresie preorientacji zawodowej uczniów,
4) wspomaganie uczniów z ograniczoną sprawnością psycho-fizyczną w pełnieniu funkcji ucznia - współpraca z nauczycielami i rodzicami,
5) sprawowanie opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi - współpraca z pedagogiem szkolnym,
6) udział w organizowaniu i wykonywaniu szczepień ochronnych,
7) udzielanie pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły,
8) promowanie zdrowia i edukacja zdrowotna uczniów,
9) działania profilaktyczne w kierunku zapobiegania palenia tytoniu, narkomanii,
10) kontrola warunków higieniczno-sanitarnych w środowisku szkolnym,
11) prowadzenie obowiązującej dokumentacji związanej z pracą pielęgniarki szkolnej.

§ 126

Pielęgniarka szkolna w realizacji zadań współpracuje z:
1) lekarzem rodzinnym (lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej),
2) rodzicami uczniów,
3) dyrektorem szkoły, nauczycielami i pedagogiem szkolnym,
4) pielęgniarką środowiskową/rodzinną,
5) właściwą Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną.

§ 127

Pielęgniarka szkolna prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.


Rozdział 6

Zakres zadań innych pracowników szkoły

§ 128

1. Do obowiązków głównego księgowego szkoły należy prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:
a) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający: właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki i sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczenie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne.
2. Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań.
3. Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych
i innych będących w dyspozycji szkoły.
4. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
b) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych,
c) następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań.
5. Kierowanie pracą podległych pracowników.
6. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora szkoły, dotyczących prowadzenia rachunkowości , a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
7. Do obowiązków głównego księgowego należy także:
a) wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
b) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
c) występowanie do dyrektora szkoły z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli określonych zagadnień, które nie leżą w zakresie działania głównego księgowego.


§ 129

Kierownik gospodarczy:
1. Kieruje zespołem pracowników administracyjnych i obsługowych.
2. Określa zadania i odpowiedzialność tych pracowników w formie zakresów czynności,
a także stwarza im warunki pracy oraz zapewnia warunki bhp.
3. Prowadzi dokumentacje formalną pracowników szkoły.
4. Zapewnia sprawność techniczno-eksploatacyjną budynków i urządzeń terenowych oraz zabezpieczenie majątku szkolnego.
5. Zapewnia wyposażenie materialne szkoły i odpowiada za prawidłowe zabezpieczenie mienia. Organizuje wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.
6. Zapewnia utrzymanie pełnej czystości obiektów szkolnych oraz przyległego terenu. Zapewnia opiekę na zielenią szkolną w czasie ferii i wakacji.
7. Dysponuje pojazdami szkolnymi i rozlicza wyjazdy.
8. Opracowuje sprawozdania, analizy statystyczne na żądanie władz szkolnych GUS lub na własne potrzeby.
9. Określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków.
10. Organizuje przegląd techniczny obiektów szkolnych oraz prace konserwacyjno-remontowe.
11. Prowadzi okresową analizę zużycia opały, energii elektrycznej i wody. Wyniki przedstawia dyrektorowi szkoły.
12. Organizuje okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego.
13. Prowadzi dokumentację przeprowadzonych kontroli i zaleceń.
14. Wykonuje inne czynności na zlecenia dyrektora Szkoły.
15. Jest członkiem kierownictwa szkoły, reprezentuje pracowników niepedagogicznych
w tym organie kierowania szkołą.
16. Uczestniczy w ocenie pracowników administracji i obsługi, wnioskuje o awanse, proponuje premie, występuje o zmianę stosunku pracy itp.
17. Opiniuje wnioski i podania swych podwładnych do dyrekcji szkoły.
18. Przygotowuje harmonogramy tygodniowe i dzienne pracy administracji i obsługi a także harmonogramy ich urlopów.


Dział V

UCZNIOWIE

Rozdział 1

Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły

§ 130

1. Do szkoły ponadgimnazjalnej uczęszczają uczniowie od 15 roku życia po ukończeniu gimnazjum, nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt. 2.
2. Do szkoły policealnej uczęszczają absolwenci szkół ponadgimnazjalnych w zasadzie nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.

§ 131

1. Szkoła przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
2. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej, w tym szkoły policealnej decyduje pozytywny wynik egzaminu wstępnego, rozmowa kwalifikacyjna lub konkurs świadectw
3. Dodatkowe kryteria przyjęcia do Szkoły w zależności od typu szkoły mogą zostać ustalone przez Dyrektora Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
4. O dodatkowych egzaminach wstępnych w sierpniu decyduje Dyrektor Szkoły.

Rozdział 2

Prawa i obowiązki ucznia

§ 132

Uczeń ma w szczególności prawo do:

1. znajomości swoich praw
2. rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań
3. wyrażania własnych poglądów i opinii
4. życia bez przemocy fizycznej i psychicznej
5. nauki
6. ochrony zdrowia
7. ochrony swojego życia prywatnego, rodzinnego, tajemnicy korespondencji
8. zrzeszania się
9. ochrony swojej własności
10. każdy posiada wolność sumienia, religii i przekonań

§ 133

1. Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:

1) przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów
2) podporządkowywania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli
3) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu szkoły
4) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
5) dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój
6) dbania o własne dobro, ład i porządek w szkole
7) odrabiania zadanych prac domowych
8) pełnego wykorzystania swojego potencjału intelektualnego dla zdobycia wiedzy i umiejętności w czasie całego cyklu nauczania
9) przeciwdziałania wszelkim przejawom brutalności oraz przemocy fizycznej i psychicznej
10) usprawiedliwiania nieobecności w ciągu 1 tygodnia od ostatniego dnia nieobecności (na piśmie - w dzienniczku zwolnień)
11) uczeń nieobecny na lekcji, podczas której przeprowadza się kontrolę wiedzy i umiejętności powinien w ciągu 2 tygodni od ostatniego dnia nieobecności zgłosić się do nauczyciela, który sprawdzi jego wiedzę z danej partii materiału.

2. Ucznia obowiązuje zakaz picia alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających oraz palenia tytoniu


Rozdział 3

Nagrody i Kary

§ 134

1. Ucznia można nagrodzić za:

1) wybitne osiągnięcia
2) wzorową postawę i pracę społeczną

2. Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:

1) pochwała wychowawcy wobec całej klasy
2) pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów szkoły
3) list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców
4) dyplom uznania od Dyrektora
5) nagroda rzeczowa od wychowawcy lub dyrektora

3. Wychowawca lub Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie
4. Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę
5. Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej,
z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego
6. Szkoła informuje rodziców o przyznanej nagrodzie


§ 135

1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom,
o których mowa w § 133, uczeń może zostać ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy klasy
2) pozbawieniem przez wychowawcę pełnionych w klasie funkcji
3) upomnieniem lub naganą dyrektora
4) pozbawieniem pełnionych na forum szkoły funkcji
5) zawieszeniem na czas oznaczony prawa do udziału we wszystkich lub określonych zajęciach prowadzonych w systemie pozalekcyjnym oraz w wycieczkach, z wyjątkiem tych, podczas których realizowane są elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych
6) obniżeniem oceny z zachowania - do najniższej włącznie
7) przeniesieniem do równoległej klasy
8) skreśleniem z listy uczniów na zasadach określonych w § 136

2. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.
Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
3. Kary z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i 2 nakłada Dyrektor
4. O nałożonej karze informuje się rodziców
5. Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic lub pełnoletni uczeń w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust. 4.
6. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.
7. Od kar nakładanych przez Dyrektora z zastrzeżeniem § 136, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przepisy ust.5 i ust. 6 stosuje się odpowiednio z tym, że przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej.

§ 136

1. Skreślenia ucznia z listy uczniów, w formie decyzji administracyjnej dokonuje dyrektor. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
2. Kara, o której mowa w ust.1 stosowana jest za szczególnie rażące naruszenie przez ucznia szkolnych obowiązków:


1) otrzymanie drugiej oceny najniższej z zachowania
2) udowodnione przez uprawniony organ popełnienie przestępstwa
3) udowodnioną przemoc fizyczną
4) udowodnione zniszczenie mienia szkoły
5) nie uczestniczenie w lekcjach, zajęciach praktycznych i praktykach szkolnych bez usprawiedliwienia w odpowiednim terminie - jeśli zastosowane wcześniej kary nie odniosły skutku
6) wielokrotne naruszanie postanowień Statutu - jeśli zastosowane wcześniej kary nie odniosły skutku.
7) uczestniczenie w zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie nietrzeźwym albo pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających.
3. Skreślenia ucznia z listy uczniów można dokonać wobec ucznia, który ukończył 18 rok życia i zgodnie z przepisami nie ciąży na nim obowiązek szkolny.
4. W przypadku zagrożenia zdrowia, życia ludzkiego lub ze względu na ważny interes społeczny kara skreślenia ucznia z listy uczniów powinna być wykonana pod rygorem natychmiastowej wykonalności
5. W przypadku uczniów niepełnoletnich w uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły
6. Można odstąpić od ukarania ucznia, za poręczeniem właściwego zachowania ucznia udzielonym przez nauczyciela lub samorząd uczniowski.

§ 137

1. O zamiarze ukarania ucznia oraz nałożonych karach informuje się pedagoga szkolnego
2. Przepisu poprzedzającego, w części dotyczącej informowania o zamiarze ukarania ucznia, nie stosuje się w wypadku upomnień udzielanych w trybie natychmiastowym.


Dział VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 138

1. Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia
2. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa
3. Załączniki stanowią integralną część Statutu. Przepisy ust. 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 139

Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

§ 140


Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc ......................................

§ 141

Statut wchodzi w życie .............................................